“
هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر عبارت است از ارزیابی عوامل مؤثر بر کیفیت دستگاهای خودپرداز، با بهره گرفتن از مدل هفت بعدی تعدیل و بومی شده ایاسکوال و ایرسکوال از طریق بررسی شکاف مابین انتظارات و ادراکات و رتبه بندی آن ها، با تکنیک فرایند تحلیل شبکه در بانک ملت میباشد. اهداف فرعی این پژوهش عبارتند از:
ارزیابی بعد کارایی کیفیت خدمات دستگاههای خودپرداز بانک ملت شهر بوشهر.
ارزیابی بعد اجرای کیفیت خدمات دستگاههای خودپرداز بانک ملت شهر بوشهر.
ارزیابی بعد در دسترس بودن کیفیت خدمات دستگاههای خودپرداز بانک ملت شهر بوشهر.
ارزیابی بعد محرمانه بودن کیفیت خدمات دستگاههای خودپرداز بانک ملت شهر بوشهر.
ارزیابی بعد مسئولیت وپاسخگویی کیفیت خدمات دستگاههای خودپرداز بانک ملت شهر بوشهر.
ارزیابی بعدجبران کیفیت خدمات دستگاههای خودپرداز بانک ملت شهر بوشهر.
ارزیابی بعد ارتباطی کیفیت خدمات دستگاههای خودپرداز بانک ملت شهر بوشهر.
تعیین اقدامات جهت اقدمات اصلاحی.
ارئه راهکارهایی برای مدیران جهت ارتقا کیفیت خدمات دستگاههای خودپرداز.
۴٫۱٫ پرسشهای پژوهش
با توجه به ابعاد هفت گانه مدل ایاسکوال و ایرسکوال، هر یک از این ابعاد، سوالات اصلی و فرعی، این پژوهش را تشکیل میدهند .برای هر بعد، با بازنگری در پرسشنامه استاندارد این مدل و پس از تعدیل، اصلاح و بر اساس شرایط بومی و خصوصیات بانکداری در ایران مؤلفه هایی ارائه شده است.
سئوال اصلی :
کیفیت خدمات دستگاههای خودپرداز در بانک ملت چگونه است؟
درچه ابعادی از کیفیت خدمات شکاف مشاهده می شود؟
چه ابعادی از کیفیت خدمات نیاز به اصلاح دارد؟
اولویت عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات دستگاهای خودپرداز کدام است؟
برازش مدل مفهومی چگونه است؟
سئوالات فرعی :
کیفیت کارایی دستگاههای خودپرداز در بانک ملت چگونه است؟
کیفیت اجرای دستگاههای خودپرداز در بانک ملت چکونه است؟
کیفیت در دسترس بودن دستگاههای خودپرداز در بانک ملت چگونه است؟
کیفیت محرمانه بودن دستگاههای خودپرداز در بانک ملت چگونه است؟
کیفیت مسئولیت وپاسخگویی دستگاههای خودپرداز در بانک ملت چگونه است؟
کیفیت جبران خدمات دستگاههای خودپرداز در بانک ملت چگونه است؟
کیفیت ارتباط و تماس دستگاههای خودپرداز در بانک ملت چگونه است؟
۵٫۱٫ اهمیت و ضرورت پژوهش:
آگاهی مستمر مدیران بانکی از مؤلفههای اساسی کیفیت خدمات ارئه شده از سوی آن ها در این بخش از عوامل مهم و مؤثر در حفظ و بهبود مستمر کیفیت خدمات الکترونیک به شمار میروند. به علاوه، به دلیل افزایش سطح آگاهی مشتریان، و افزایش سطح رقابتآموزشها در این بخش، ضروری است مدیران کیفیت خدمات ارائه شده خود را بهگونه مستمر مورد سنجش قرار دهند. همچنین، افزایش سطح آگاهی مشتریان و پیشرفت فناوری باعث شده ابعاد و مؤلفههای کیفیت خدمت در طول زمان تغییر کنند. از این رو، آگاهی مداوم مدیران از ابعاد و مؤلفههای کیفیت خدمت، دریافت بازخورد از مشتریان، و تبادل مستمر ایدهآموزشها با مشتریان اهمیت دو چندانی مییابد. یکی از پرکاربردترین ابزار بانکداری الکترونیک که مردم با آن سر و کار دارند، دستگاهای خودپرداز میباشند که مشتریان به دلیل سهولت استفاده، خدمات متنوع و یا شلوغی بانک ها ترجیح دهند تا از خدمات خودپرداز به جای مراجعه به درون شعب بانک استفاده کنند. از آنجا که هدف غایی سنجش کیفیت خدمت ارتقاء کیفی آن و افزایش سطح خشنودی مشتریان و ایجاد تکرار رفتار استفاده است، ضروری است مدیران تبیینی جامع از نقاط قوت و ضعف کیفیت خدمات سازمانهای خود، بخصوص خدمات الکترونیک و خودپردازها، به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزار بانکداری الکترونیک که مردم با آن سر و کار دارند، به عمل آورند تا بر آن اساس بتوان برنامههای بهبود و اصلاح و بهبود کیفیت خدمات را طرحریزی کرد و آنآموزشها را بگونهای کارا و اثربخش به اجرا درآورد. همچنین این پژوهش بر آن است که با ارائه پیشنهادهایی به بانکها و مؤسسات مالی در جهت ارائه خدماتی که از دید مشتریان مفید میباشد به گسترش خدمات نوین بانکداری کمک نموده تا به این وسیله استفاده مشتریان از این خدمات افزایش یابد. یافته های این بررسی به بانکها و مؤسسات مالی کمک میکند تا در ارائه خدمات بانکداری نوین با هوشیاری بیشتری عمل نمایند و بینش هایی در اختیار آن ها قرار میدهند که کوشش خود را در جهت انجام فعالیت هایی که منجر به افزایش کیفیت این خدمات می شود به کار گیرند تا در صورت تصمیم به ارائه خدمات بانکداری نوین با شکست ناشی از عدم استقبال مشتریان نشوند. به این منظور هفت فاکتور اصلی که در رضایت مشتریان از این سیستم مؤثر بود را با توجه به این مدل، شناسایی و بر اساس فاکتورهای هفت گانه زیر فرضیه هایی جهت آزمون ارائه شد. فاکتورهای هفت گانه مورد استفاده در پژوهش[۴] :
جدول ۱: ابعاد مدل ایاسکوال و ایرسکوال (۲۰۰۵) مدل ابعاد کیفیت شرح ابعاد کیفی E-S-Qual کارایی (efficiency) سرعت و سهولت در استفاده از خدمات اجرا (Fulfillment) ارائه تمامی خدمات و محصولات ممکن در دسترس بودن (availability) کارکرد صحیح، تمام وقت و در تمامی مکانها محرمانه گی (Privacy) میزان امنیت سیستم و حفاظت از اطلاعات مشتریان E-RecS-Qual پاسخگویی(Responsiveness) حل مؤثر مشکلات و تقاضاهای از طریق سیستم جبران خدمات (Compensation) جبران مشکلات به وجود آمده برای مشتریان ارتباط (Contact) یاری رسانی به مشتریان از طریق تلفن یا متصدیان
۶٫۱٫ واژگان تخصصی موضوع
کیفیت: مجموعه ای از خصوصیات و مشخصات یک کالا یا خدمت است که احتیاجات و رضایت مصرف کننده را تامین میکند و توسط مشتری تعیین می شود نه توسط تولید کننده یا سرویس دهنده[۵].
خدمت: فعالیت یا منفعتی است نامحسوس و لمس نشدنی که یک طرف به طرف دیگر عرضه میکند و مالکیت چیزی را به دنبال ندارد[۶].
خدمات الکترونیک :اگر در فرایند ارائه خدمت تعاملات بین انسان و ماشین و در یک محیط مجازی صورتگیرد مفاهیم در قالب خدمات الکترونیک تعریف خواهد شد .این خدمات از طریق شبکه ها و سیستم هایی مانند اینترنت، سیستم های خودپرداز، تلفنبانک ها،خدمات تلفنی، سیستم های ارائه دهنده خدمات خودکار و… ارائه می شود[۷].
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-21] [ 09:10:00 ب.ظ ]
|