یکی از انواع روش‌های تحقیق توصیفی ، تحقیق همبستگی است. در این نوع تحقیق رابطه میان متغیر‌ها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می شود ، تحقیق همبستگی را می توان بر حسب هدف به سه دسته تقسیم کرد:

 

– مطالعه همبستگی دو متغیری: هدف این مطالعه بررسی رابطه دو به دو متغیر‌های موجود در تحقیق است.

 

-رگرسیون‌ها: در رگرسیون به دنبال برآورد رابطه ریاضی و تحلیل آن هستیم ، به طوری که بتوان به کمک آن کمیت یک متغییر مجهول را با بهره گرفتن از متغییر یا متغییر‌هایی معلوم، تعیین کرد .

 

-ماتریس : ماتریسی است که اعضای آن همبستگی بین پارامترهای مختلف سیستم را نشان می‌دهد.

 

۳-۳- متغیرهای تحقیق

 

متغیر شامل هر چیزی است که بتواند ارزش‌های گوناگون و متفاوت بپذیرد. این ارزش‌ها می‌توانند در زمان‌های مختلف برای یک شخص و یا یک چیز متفاوت باشد یا اینکه در یک زمان برای اشخاص یا چیز‌های مختلف تفاوت داشته باشد . متغییر بر اساس نقشی که در پژوهش بر عهده دارد عبارت است از:

 

متغیر مستقل: متغیر محرک، درونداد است که به وسیله پژوهشگر اندازه گیری، دستکاری یا انتخاب می شود

 

تا تأثیر یا ارتباط آن با متغیر دیگری معین شود. متغیر مستقل پیش فرض متغیر وابسته است. به عبارت دیگر این متغیر مقدمه و متغیر وابسته نتیجه است . ( متغیرهای مستقل در جدول ۳-۱ آمده است).

 

متغیر وابسته: متغیر پاسخ، برونداد یا ملاک است و عبارت است از وجهی از یک رفتار ارگانیسم که تحریک شده است. متغیر وابسته مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تاثیر متغیر مستقل بر آن مشخص و معلوم شود. این متغیر از طریق متغیر مستقل پیش‌بینی می شود . ( دلاور، ۱۳۸۷، ۵۸-۵۹ ) ( متغیر وابسته در جدول ۳-۱ آمده است).

 

جدول ۳-۱- متغیر‌های تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیرهای مستقل متغییر وابسته استندینگ میزان فروش سمپلینگ چیدمان

در جدول فوق ‌متغیرهای مستقل و وابسته به تفکیک نشان داده شده است .

 

۳-۴- مدل تحلیلی تحقیق

 

هر پژوهش می‌دانی به مدل تحقیق نیاز دارد که در قالب ابزار تحلیلی مناسب ، متغیرها و روابط بین آن ها را نشان می‌دهد. طبق مدل کیوی و کامپند هر متغیر مفهومی است که خود به چند بعد و هر بعد به چند ویژگی یا مؤلفه‌ و هر مؤلفه‌ به تعدادی شاخص تقسیم می‌شوند که آخرین سطح کمی کردن مفاهیم ( متغیرها ) می‌باشد.

 

 

 

شکل ۳-۲- مدل تحلیلی تحقیق

 

۳-۵- ابزار گردآوری داده ها

 

اطلاعات به دست آمده در این تحقیق از طریق پرسشنامه و مطالعات کتابخانه ای و جمع‌ آوری داده های می‌دانی در صنعت به دست آمده ، که به صورت زیر اقدام به گردآوری اطلاعات شده است:

 

۳-۵-۱- مطالعات کتابخانه ای و بررسی کتب ، مقالات و اسناد و مدارک

 

به منظور دستیابی به مفاهیم تئوریک در زمینه تعهد به نام و نشان تجاری آن به مطالعات کتابخانه ای ، استفاده از مقالات موجود داخلی و خارجی و پایان نامه‌های مرتبط ، پرداخته شد ، در این راستا از کتاب‌های مرتبط ، مجلات پژوهشی ، گزارشات و آمارهای موجود در سازمان‌ها و سایت‌های مختلف شبکه اینترنت بهره گرفته شده است .

 

۳-۵-۲- مصاحبه

 

برای توجیه موضوع تحقیق و آگاهی از نظرات و دیدگاه های متخصصان از روش مصاحبه استفاده شده است . به منظور افزایش دقت ‌پاسخ‌گویی‌ اعضای نمونه آماری تحقیق ، برای هر یک از موارد ، ابتدا نگارنده توضیح مختصری در خصوص موضوع ، اهداف و روش کار برای پاسخ دهنده ارائه نموده و سپس سوالات مطرح و مصاحبه انجام گرفته است .

 

۳-۵-۳- پرسشنامه

 

پرسشنامه ی تحقیق حاضر بر اساس پرسشنامه ی طراحی شده توسط فجیو می‌باشد که به منظور انجام تحقیقی در زمینه ی بررسی” تأثیر فاکتورهای مرتبط با تجاری سازی بر روی خرده فروشی” به کار برده شده است.

 

پرسشنامه تحقیق حاضر دارای ۲ بخش است :

 

قسمت اول – نامه همراه: در این قسمت هدف از تحقیق ، ضرورت همکاری پاسخ دهنده در ارائه داده های مورد نیاز و نحوه پاسخ گویی به سوالات بیان شده است .

 

قسمت دوم – سوال‌های ( گویه‌ها ) پرسشنامه : این بخش از پرسشنامه شامل دو قسمت می‌باشد )

 

سؤالات دموگرافیک

 

در سوالات عمومی سعی شده که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع‌ آوری گردد .

 

سؤالات تخصصی

 

در این بخش با توجه به مؤلفه‌‌های در نظر گرفته شده در این پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر ۱۹سوال طراحی، که از طیف پنج گزینه ای لیکرت در آن ها استفاده شده است .

 

جدول۳-۲- طیف لیکرت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۵ ۴ ۳ ۲ ۱ کاملا موافق موافق نظری ندارم مخالف کاملا مخالف

جدول ۳-۳- شاخص های شناسایی شده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استندینگ تناسب سایز استند‌ها در مراکز فروش مناسب بودن محل قرار گیری استند‌ها در مراکز فروش رعایت سایز و ارتفاع طبقات استند‌ها از سطح زمین مناسب بودن سایز استند‌ها در مراکز فروش مناسب بودن محل قرار گیری استند‌ها در مراکز فروش رعایت شدن سایز و ارتفاع طبقات استند‌ها از سطح زمین که مشتری از لحاظ دسترسی با مشکل مواجه نشود. متوازن بودن رنگ استند از نظر محل توجه مشتری استفاده کردن از استند‌های مناسب در فضای مجازی. (تبلیغات در سایت‌های پر بازدید و شبکه های اجتماعی) سمپلینگ اجرای صحیح قرار گیری کانتر در خارج از فروشگاه جهت تست محصول رعایت آماده بودن ظروف جهت ارائه نمونه محصول در آن در کلیه اماکن رعایت قرار دادن نمونه هایی از محصول در فروشگاه ها به صورت بسته های بسیار کوچک و نظارت بر نحوه توضیح به مشتری انجام تهیه نمونه و آماده کردن آن در مقابل مشتری در محل استند خارج از فروشکاه رعایت کامل در سمپل محصولات، روانشناسی رنگ‌ها. چیدمان رعایت دسته بندی کالا‌ها به طور کامل رعایت طبقه بندی کالا‌ها به طور کامل نصب لیبلهای انحصاری مربوط به کالا کاملا به صورت مهندسی شده تاثیر قیمت گذاری کالا‌ها در نحوه چیدمان مد نظر قرار ‌گرفتن رقابت با سایر رقبا در بحث چیدمان. میزان فروش مطلوب بودن سطح فروش نقدی محصولات مطلوب بودن سطح فروش اعتباری محصولات مطلوب بودن سطح خرده فروشی محصولات مطلوب بودن سطح سفارش خرید محصولات

(منبع: فوجیو)

 

۳-۶- جامعه آماری تحقیق

 

جامعه آماری این پژوهش شامل ۷۰ نفر اعم از کارشناسان و مدیران و کارشناسان گروه صنعتی صنعت ترمه می‌باشد .

 

۳-۶-۱- حجم نمونه و روش اندازه گیری

 

با توجه به حجم کم جامعه آماری، به روش سرشماری از تمامی افراد جامعه به عنوان نمونه در طرح استفاده می­ شود.

 

۳-۷- ویژگی‌های فنی ابزار اندازه گیری

 

۳-۷-۱- روایی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...