دانلود پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگهای طبقاتی در محیط GIS |
پردیس بین المللی ارس
گروه سنجش از دور و GIS
پیشنهاد طرح پژوهشی پایان نامه برای دریافتدرجه کارشناسی ارشد
در رشته ی GIS و سنجش از دور گرایش مطالعاتشهری و روستایی
عنوان فارسی
استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگهای طبقاتی در محیطGIS
(مطالعه موردی:منطقه 8 شهرداری تبریز)
استاد راهنما
دکتر هاشم رستم زاده
استاد مشاور
دکتر شهریور روستایی
تاریخ ارائه پایان نامه
شهریور ماه
1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
2فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1-تصمیمگیری چندمعیاره(MCDM) و سیستم اطلاعات جغرافیایی(…………………..……. (GIS8
2-3-1- نمایش مجموعههای فازی.. 11
2-4-2- مشکلات ناشی از فقدان پارکینگ در سطوح شهری.. 12
2-5- انواع پارکینگ های شهری.. 14
2-5-1- پارکینگ های خیابانی.. 14
2-5-4- پارکینگ های طبقاتی.. 16
2-5-6- پارکینگ های زیر زمینی.. 17
2-5-7- پارکینگ های اتوماتیک…. 17
2-5-8- پارکینگهای اختصاصی.. 18
2-6- اهداف ایجاد پارکینگ های شهری.. 18
2-8-1- عوامل موثر در انتخاب معیار در مکان یابی.. 24
3-3- حدود و موقعیت جغرافیایی.. 31
3-8- خصوصیات جمعیتی و اجتماعی شهر تبریز. 35
3-11- شناخت محدودهی مورد مطالعه(محور تاریخی-فرهنگی تبریز) 38
3-12- بررسی پیوندهای عمدهی منطقه با مناطق همجوار کارکردی ـ ارتباطی.. 39
3-13-1-… ارزشهای دید و مناظر طبیعی(گسترهها و محورهای واجد ارزش زیست محیطی) 40
3-14- خصوصیات اصلی شبکهی ارتباطی و نظام حرکت… 40
3-15- مسائل عمدهی نظام حرکت… 41
3-16- کاربری زمین و ویژگیهای آن در محدودهی مطالعاتی.. 42
3-17- الگوهای کلی کاربری طبقات در بناها 42
3-18- گروهبندی کمیتی و کیفیتی کاربری و میزان تخصیص زمین به آنها 43
3-19- ویژگیهای اصلی معماری و مسکن در محلات… 44
3-20- پراکندگی معماری مسکونی.. 44
3-21- نحوهی توزیع فعالیت و چگونگی استفاده از زمین.. 46
3-22- شناسایی ساختار کالبدی منطقه. 48
3-23- ویژگیهای شکلی، سیمای شهری و ترکیب توده و فضا 49
3-24- الگوی توزیع فضاهای شهری(محورها، …) 50
فصل چهارم : مواد و روش
4-4-2- تفاوتهای روش تحلیل شبکه و روش تحلیل سلسله مراتبی.. 60
4-5-1- ساخت مدل و پیکربندی مسأله. 61
4-5-2- تشکیل ماتریسهای مقایسه زوجی و محاسبه بردارهای وزن.. 62
4-5-4- محاسبه توزیع ماندار سوپرماتریس وزن دار شده 64
4-5-5- نرمال کردن وزنهای به دست آمده با در نظر گرفتن هر خوشه. 64
4-5-7- -مرحله کشف، شناسایی و دسته بندی معیار ها، زیر معیار ها و جایگزین ها 68
4-5-8- مرحله ترکیب ضریب اهمیت گزینه ها 68
4-8-3- اجتماع دو مجموعه فازی.. 72
5-2-1- تحلیل شاخص های مورد استفاده در مکان یابی بهینه پارکینگ های طبقاتی.. 75
5-2-1-2————— تراکم ساختمانی- 78
5-2-1-4————— تقاضای پارکینگ– 81
5-2-1-6————— دسترسی بر اساس عرض معبر 84
5-3- مکانیابی بهینه پارکینگ طبقاتی.. 89
فصل ششم : نتیجه گیری
فهرست اشکال
شکل شماره 1-1- فرآیند انجام پژوهش………………………………………………………………………………………………….6
شکل شماره 3-1- نقشه محدوده منطقه 8 شهرتبریز……………………………………………………………………………..32
شکل شماره 3-2- نقشه موقعیت محلات منطقه هشت……………………………………………………………………… 46
شکل شماره 4-1- روش تحلیل سلسله مراتبی و تحلیل شبکه…………………………………………………………….60
شکل شماره 4-2- روند نمای تصمیم گیری در روش تحلیل شبکه……………………………………………………..61
شکل شماره 4-3-شکل فلوچارت پژوهش………………………………………………………………………………………………..65
شکل شماره 4-4-تابع عضویت فازی برای متغبرهای زبانی…………………………………………………………………….73
شکل شماره 5-1- الگوی شماتیک ANP برای انتخاب گرینههای مناسب……………………………………………..75
شکل شماره 5-2- نقشه تراکم جمعیت ……………………………………………………………………………………………………77
شکل شماره 5-3- نقشه تراکم ساختمانی………………………………………………………………………………………………..79
شکل شماره 5-3- نقشه تعداد خودرو…………………………………………………………………………………………………….81
شکل شماره 5-4- نقشه تقاضا………………………………………………………………………………………………………………….82
شکل شماره 5-5- نقشه عرضه…………………………………………………………………………………………………………………84
شکل شماره 5-6- نقشه دسترسی……………………………………………………………………………………………………………..85
شکل شماره 5-7- نقشه مساحت………………………………………………………………………………………………………………..87
شکل شماره 5-8- نقشه قیمت…………………………………………………………………………………………………………………..89
شکل شماره 5-9- نقشه مکانیابی پارکینگ……………………………………………………………………………………………….91
فهرست جداول
جدول 1-3- تحولات جمعیتی شهر تبریز…………………………………………………………………………………………………….37
جدول 3-2- انواع بافت و مشخصات آن……………………………………………………………………………………………………….38
جدول 4-1- مهمترین کاربردهای روش تحلیل شبکه…………………………………………………………………………………59
جدول4-2- ساختار کلی سوپر ماتریس………………………………………………………………………………………………………..66
جدول 4-3- نمایش وزنهای سوپر ماتریس…………………………………………………………………………………………………..66
جدول 4-4- مقیاس های زبانی برای درجه اهمیت ……………………………………………………………………………………73
جدول 5-1- ارزش گذاری تراکم جمعیت……………………………………………………………………………………………………76
جدول 5-2- ارزش گذاری تراکم ساختمانی……………………………………………………………………………………………….78
جدول 5-3- ارزش گذاری تعداد خودرو……………………………………………………………………………………………………..80
جدول 5-4- ارزش گذاری تقاضای پارکینگ……………………………………………………………………………………………….82
جدول 5-5- ارزش گذاری عرضه پارکینگ………………………………………………………………………………………………….83
جدول 5-6- ارزش گذاری دسترسی…………………………………………………………………………………………………………….85
جدول 5-7- ارزش گذاری مساحت……………………………………………………………………………………………………………….86
جدول 5-8- ارزش گذاری قیمت زمین…………………………………………………………………………………………………………88
جدول 5-9- جدول وزن لایهها………………………………………………………………………………………………………………………90
جدول 5-10- مکانیابی پارکینگ……………………………………………………………………………………………………………………92
چکیده: انتخاب یک مکان مناسب برای فعالیت در سطح محله و مناطق، یکی از تصمیمات پایه ای برای انجام یک طرح پژوهشی است که نیازمند تحقیق در یک مکان مورد مطالعه از دیدگاه های مختلف میباشد. در مقیاس محلات و مناطق، مکان یابی فعالیتی است که قابلیتها و تواناییهای یک منطقه را از لحاظ وجود زمین مناسب و کافی و همچنین سازگاری آن با سایر کاربریها، به منظور انتخاب مکانی مناسب و کاربردی مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد. هدف این پایان نامه مکانیابی مناطق بهینه برای ایجاد پارکینگ طبقاتی در منطقه هشت شهرداری تبریز با استفاده از نرم افزار Arc GIS بوده است. برای این منظور دادههای اولیه از این منطقه تهیه و آماده و مدل مورد استفاده این پایاننامه، مدل فازی –ANP انتخاب شد.لایههای مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: تراکم جمعیت، تراکم ساختمانی، مساحت پارکینگ ، دسترسی بر اساس عرض معبر، قیمت زمین، عرضه پارکینگ، تقاضای پارکینگ و تعداد خودرو. ابتدا در نرم افزار Super decision وزن مناسب برای لایهها اعمال شد، سپس نتایج وزن دهی بر روی لایه ها در محیط نرم افزار Idrisi اعمال گردید و اقدام به فازی کردن لایهها شد و مناطق مناسب پارکینگ طبقاتی انتخاب شد. نتیجه این عملیات فازی به نرم افزار Arc map انتقال داده شد و خروجی و تحلیل نتایج در این محیط انجام گرفت. این پایان نامه در شش فصل تدوین شد. فصل اول : کلیات ، فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق ، فصل سوم : شناخت منطقه مورد مطالعه، فصل چهارم: مواد و روش تحقیق، فصل پنجم: یافتهها ، فصل ششم : جمعبندی و نتیجه گیری. |
کلمات کلیدی: مکانیابی پارکینگ طبقاتی، GIS،ANP فازی، Super decision، منطقه هشت تبریز
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-01-12] [ 10:44:00 ب.ظ ]
|