پایان نامه:پژوهشی پیرامون نحوهی تجلی ویژگیهای شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای |
دانشگاه سوره
دانشکده هنر
پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی
(گرایش طراحی و تولید)
عنوان پایان نامه:
پژوهشی پیرامون نحوهی تجلی ویژگیهای شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای
استاد راهنمای نظری:
دکتر عبدالکریم عطارزاده
عنوان پایان نامه عملی:
تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیتهای نقاشی قهوهخانهای برای ارائه در فضای عمومی
استاد راهنمای عملی:
دکتر کاظم چلیپا
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
مقدمه:………………………………………………… | 1 | |
فصل اول کلیات | ||
1ـ1 بیان مسئله………………………………………………….. | 3 | |
1ـ2 فرضیه و سئوالات کلیدی تحقیق…………………………………………………… | 4 | |
1ـ3 اهداف تحقیق………………………………………………………. | 4 | |
1ـ4 روش تحقیق………………………………………………………………………. | 4 | |
1ـ5 پیشینه تحقیق…………………………………………….. | 4 | |
فصل دوم: نقاشی قهوهخانهای | ||
2ـ1 تعریف و وجه تسمیه نقاشی قهوهخانهای……………………………… | 10 | |
2ـ2 تاریخچه و عوامل شکلگیری نقاشی قهوهخانهای……………………………………. | 12 | |
2ـ3 موضوعات نقاشی قهوهخانهای……………………. | 17 | |
2ـ3ـ1 موضوعات مذهبی………………………………………. | 17 | |
2ـ3ـ2 موضوعات رزمی و حماسی………………………………………………. | 19 | |
2ـ3ـ3 موضوعات بزمی………………………………. | 19 | |
2ـ4 ویژگیهای نقاشی قهوه خانهای………………………………………………. | 20 | |
2ـ4ـ1 ایرانی بودن و مردمی بودن…………………………………………………………….. | 20 | |
2ـ4ـ2 پرهیز از واقعگرایی……………………… | 21 | |
2ـ 4ـ3 اصل روایتگری……………………………………………….. | 22 | |
2ـ 4ـ 4 پرهیز از عمقنمایی و عدم پرداختن به سایه روشن………………………………… | 23 | |
2ـ 4ـ5 اصالت در چهرهسازی……………………………………………. | 23 | |
2ـ4ـ6 هویت و شناسنامه دار بودن………………………………………… | 24 | |
2ـ5 سبک و روش…………………………………………………………………. | 25 | |
2ـ5 ـ1 ترکیب بندی………………………………………………… | 26 | |
2ـ5 ـ2 به کار بردن پرسپکتیو مقامی………………………………………………………. | 26 | |
2ـ5 ـ 3 رنگها و مفاهیم سمبلیک آنها……………………………………………………… | 27 | |
2ـ5 ـ4 نور و سایه………………………………………….. | 27 | |
2ـ6 هنرمندان نقاشی قهوهخانهای……………………………………………. | 28 | |
فصل سوم:ویژگیهای شخصیتی امام علی (ع) | ||
3ـ 1 زندگانی على بن ابی طالب(ع)………………………………………… | 31 | |
3ـ2 در اقلیم سخن………………………………………………………………….. | 33 | |
3ـ 3 در قلمرو خِرد…………………………………………………………………………… | 33 | |
3ـ 4 در نظام اخلاق…………………………………………………………………. | 34 | |
3ـ 5 در امور اجتماعی و میدان عمل………………………………………………………………. | 37 | |
فصل چهارم:نحوهی تجلی ویژگیهای شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوهخانهای | ||
مقدمه فصل چهارم ………… | 46 | |
4ـ1 تابلوهای مربوط به مبارزهی حضرت علی(ع) با عمرو بن عبدود………………………… | 47 | |
4ـ1ـ1 تابلوی نبرد حضرت علی (ع) و عمرو بن عبدود از محمد مدبر………………… | 50 | |
4ـ1ـ2 تابلوی نبرد حضرت علی(ع ) و عمرو بن عبدود از عباس بلوکیفر………………………………. | 52 | |
4ــ2 تابلوهای مربوط به ماجرای جنگ خیبر و رشادتهای امیر مؤمنان علی(ع)…………….. | 54 | |
4ـ2ـ1 تابلوی جنگ تاریخی خیبر اثر عباس بلوکیفر………………………………….. | 58 | |
4ـ2ـ2 تابلوی جنگ خیبر اثر حسن اسماعیلزاده………………………….. | 62 | |
4ـ 2ـ3 تابلوی جنگ خیبر از محمد فراهانی…………………………………… | 65 | |
4ـ 2ـ4 تابلوی جنگ خیبر از امیرحسین قائم مقامی………………………… | 66 | |
4ـ2ـ5 تابلوی جنگ تاریخی خیبر از حسین همدانی…………………………….. | 68 | |
4ـ3 آثار نقاشی قهوهخانهای مربوط به ماجرای لیله المبیت……………………….. | 70 | |
4ـ3ـ1 تابلوی لیله المبیت از محمد فراهانی……………………………… | 72 | |
4ـ4 آثار نقاشی قهوهخانهای مربوط به غدیر خم و جانشینی بر حق علی(ع)……………………. | 73 | |
4ـ4ـ1 تابلوی غدیرخم از محمدرضا حسینی……………………………………………………… | 75 | |
4ـ4ـ2 تابلوی غدیر خم از محمد فراهانی………………………………………. | 78 | |
4ـ5 نقاشیهای قهوهخانهای با موضوع همدردی و کمکرسانی حضرت علی(ع) به مردم و ضعفا…………….. | 79 | |
4ـ5ـ1 تابلوی نقاشی قهوهخانهای از حسن اسماعیلزاده با موضوع «از علی آموز اخلاص عمل»……………… | 84 | |
4ـ5 ـ2 اثری از حسین همدانی با موضوع «یتیم نوازی حضرت علی(ع)»……………… | 86 | |
4ـ5 ـ3 تابلوی یتیم نوازی از احمد خلیلی………………………………………… | 89 | |
4ـ5 ـ4 تابلوی یتیم نوازی از حسن اسماعیلزاده…………………………………….. | 90 | |
4ـ 6 نقاشی قهوهخانهای با موضوع شمایلنگاری و مجالست حضرت علی(ع)…………………. | 91 | |
4ـ6ـ1 تابلوی منسوب به حسین قوللر آقاسی با موضوع: حضرت علی(ع)- مالک اژدر…………….. | 98 | |
4ـ6ـ2 تابلوی شمایل حضرت علی(ع) و حسنین از حسین همدانی…………………….. | 101 | |
4ـ6ـ3 مراجعت حضرت امیر(ع) از جنگ جمل مالک اشتر نخعی و عمار یاسر و اصحاب دیگر………………… | 102 | |
4ـ6ـ4 تابلوی حضرت علی(ع) و حسنین از حسین همدانی………………………………. | 103 | |
4ـ6ـ5 تابلوی حضرت علی(ع) و حسنین(ع) از جواد عقیلی………………….. | 106 | |
4ـ7 تابلوهای مربوط به داستان جوانمرد قصاب……………………………………… | 107 | |
4ـ7ـ1 تابلوی جوانمرد قصاب اثر عباس بلوکیفر…………………………………… | 110 | |
4ـ7ـ1ـ1 بخش اول تابلوی جوانمرد قصاب اثر عباس بلوکیفر………………. | 110 | |
4ـ7ـ1ـ2 بخش دوم تابلوی جوانمرد قصاب اثر عباس بلوکیفر………………….. | 111 | |
4ـ7ـ1ـ3 بخش سوم تابلوی جوانمرد قصاب اثر عباس بلوکیفر…………………. | 112 | |
4ـ7ـ1ـ4 بخش چهارم تابلوی جوانمرد قصاب اثر عباس بلوکیفر……………….. | 113 | |
4ـ7ـ1ـ5 بخش پنجم تابلوی جوانمرد قصاب اثر عباس بلوکیفر…………… | 115 | |
4ـ7ـ1ـ6 بخش ششم تابلوی جوانمرد قصاب اثر عباس بلوکیفر………………….. | 117 | |
4ـ7ـ2 تابلوی جوانمرد قصاب اثر فتحالله قوللر آقاسی…………………….. | 118 | |
4ـ7ـ2ـ1 بخش اول تابلوی جوانمرد قصاب فتحالله قوللر آقاسی……………….. | 118 | |
4ـ7ـ2ـ2 بخش دوم تابلوی جوانمرد قصاب فتحالله قوللر آقاسی…………………….. | 119 | |
4ـ7ـ2ـ3 بخش سوم تابلوی جوانمرد قصاب فتحالله قوللر آقاسی………………. | 119 | |
4ـ7ـ2ـ4 بخش چهارم تابلوی جوانمرد قصاب فتحالله قوللر آقاسی……………… | 120 | |
4ـ7ـ2ـ5 بخش پنجم تابلوی جوانمرد قصاب فتحالله قوللر آقاسی………………………….. | 120 | |
4ـ7ـ2ـ6 بخش ششم تابلوی جوانمرد قصاب فتحالله قوللر آقاسی……………………. | 121 | |
4ـ7ـ2ـ7 بخش هفتم تابلوی جوانمرد قصاب فتحالله قوللر آقاسی…………. | 121 | |
4ـ7ـ2ـ8 بخش هشتم تابلوی جوانمرد قصاب فتحالله قوللر آقاسی…………………….. | 122 | |
4ـ7ـ3 تابلوی جوانمرد قصاب اثر حسن اسماعیلزاده……………………………….. | 125 | |
4ـ7ـ3ـ1 بخش اول تابلوی جوانمرد قصاب اثر حسن اسماعیلزاده…………………… | 126 | |
4ـ7ـ3ـ2 بخش دوم تابلوی جوانمرد قصاب اثر حسن اسماعیلزاده……………….. | 127 | |
4ـ7ـ3ـ3 بخش سوم تابلوی جوانمرد قصاب اثر حسن اسماعیلزاده……………………….. | 127 | |
4ـ7ـ3ـ4 بخش چهارم تابلوی جوانمرد قصاب اثر حسن اسماعیلزاده……………… | 128 | |
4ـ8 نقاشیهای قهوهخانهای با موضوع شهادت حضرت على(ع)………………………. | 129 | |
4ـ8ـ1 تابلوی به مسجد رفتن حضرت علی(ع) در شب نوزدهم ماه رمضان اثر حسن اسماعیلزاده…………. | 133 | |
4ـ8ـ2 تابلوی شب ضربت خوردن حضرت علی(ع) اثر حسن اسماعیلزاده……………….. | 135 | |
4ـ9 تابلوهای مربوط به نبرد حضرت علی(ع) با موجودات افسانهای …………………… | 136 | |
4ـ9ـ1 تابلوی نبرد حضرت علی(ع) و اژدها از حسن اسماعیلزاده………………………. | 141 | |
4ـ9ـ2 تابلوی نبرد حضرت علی(ع) و اژدها در تنگه بربر از حسن اسماعیلزاده…………. | 143 | |
4ـ9ـ2ـ1 تصویر مرکزی: نبرد حضرت علی(ع) و اژدها ……………………………. | 143 | |
4ـ9ـ2ـ2 بخش دوم: یتیمنوازی حضرت علی(ع)………………………………….. | 144 | |
4ـ9ـ2ـ3 بخش سوم: کندن درب خیبر توسط حضرت علی(ع)…………………………… | 145 | |
4ـ9ـ2ـ4 بخش چهارم: نبرد حضرت علی(ع) و جنیان……………………………… | 145 | |
4ـ9ـ2ـ5 بخش پنجم: به نبرد حضرت علی(ع) و عمربن العبدود……………………………………. | 146 | |
4ـ10 سیر حوادث مهم زندگانی پر افتخار حضرت علی(ع) در تابلویی از حسین همدانی………………………… | 149 | |
4ـ10ـ3ـ1 تصویر مرکزی: شمایل حضرت علی(ع) و همراهان…………………… | 149 | |
4ـ10ـ3ـ2 بخش دوم: جنگ خیبر……………………………………………… | 151 | |
4ـ10ـ3ـ3 بخش سوم: کمک حضرت علی(ع) به محرومان…………………….. | 151 | |
4ـ10ـ3ـ4 بخش چهارم: لیله المبیت……………………………………. | 152 | |
4ـ10ـ3ـ5 بخش پنجم: همراهی پیامبر(ص)…………………………….. | 153 | |
4ـ10ـ3ـ6 بخش ششم: کمک به محرومان…………………… | 153 | |
4ـ10ـ3ـ7 بخش هفتم: یتیم نوازی……………………………………….. | 154 | |
4ـ10ـ3ـ8 بخش هشتم: کمک به محرومان………………………….. | 156 | |
4ـ10ـ3ـ9 بخش نهم: کمک به محرومان………………….. | 156 | |
4ـ10ـ3ـ10 بخش دهم: حضرت علی(ع) در حال سخنوری………………………… 157
4ـ4ـ1 بخش یازدهم: واقعه ضربت خوردن حضرت علی(ع)………….. | 158 |
فصل پنجم: تحلیل و استنتاج | |
5ـ1 تحلیل و بررسی نهایی آثار ………………………… | 161 |
5ـ2 نتیجه………………………… | 169 |
گزارش کار عملی……………………………………………… | 171 |
فهرست منابع……………………………………………… چکیده لاتین………………………………………………………… فهرست تصاویر |
192 200 |
مقدمه:
نقاشی قهوهخانهای به واسطهی هنرمندانی مردمی، در دورهی قاجار از دل اجتماع برخاست و راه خود را باز کرد تا بتواند موضوعاتی را که دغدغهی مردم بود، به تصویر بکشد. در میان موضوعات مذهبی که بسیار مورد توجه مردم و نقاشان بود، به واسطهی ارادت ویژهی شیعیان به حضرت علی(ع)، داستانهای زندگی ایشان بسیار نقاشی شده است. با توجه به شخصیت ویژه و بارز این بزرگمرد تاریخ اسلام، این سوال به ذهن میرسد که، از میان بیشمار ویژگیهای شخصیتی این الگو و اسوه بزرگ شیعیان، کدام ویژگیها، در آثار هنرمندان قهوهخانهای نمود بیشتری پیدا کرده است؟ در پژوهشی که پیش رو دارید، س
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-01-13] [ 06:27:00 ب.ظ ]
|