پایان نامه مقایسه اثر آموزش راهبردهای شناختی و فرا شناختی بر یادگیری مبانی ICTدر بین دانش آموزان دختر |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد کرمانشاه
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی (M.A)
موضوع:
مقایسه اثر آموزش راهبردهای شناختی و فرا شناختی بر یادگیری مبانی ICTدر بین دانش آموزان دختر کاردانش شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 87-86
استاد راهنما:
دکتر مریم اسلام پناه
استاد مشاور:
دکتر کریم افشارنیا
سال تحصیلی 1387
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………..3
2-1 بیان مسأله …………………………………………………………………………………………………………………. 4
3-1 ضرورت پژوهش…………………………………………………………………………………………………………..6
4-1 اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………………………….7
5-1 فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 7
6-1 سؤال های پژوهش………………………………………………………………………………………………………. 8
7-1 تعاریف واژگان واصطلاحات…………………………………………………………………………………………. 9
1-7-1 تعاریف نظری ………………………………………………………………………………………………………. 10
2-7-1 تعاریف عملیاتی ……………………………………………………………………………………………………. 11
فصل دوم : ادبیات پژوهش
1-2 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………..14
٢-٢ یادگیری …………………………………………………………………………………………………………………….15
١-٢-٢ نظریه های یادگیری ………………………………………………………………………………………………..17
١-١-٢-٢ دیدگاه کارکردگرایی …………………………………………………………………………………………17
٢-١-٢-٢ دیدگاه تداعی گرایی …………………………………………………………………………………………..19
٣-١-٢-٢ دیدگاه شناختی ………………………………………………………………………………………………….21
۴-١-٢-٢ دیدگاه عصبی _ فیزیولوژیکی ……………………………………………………………………………..24
۵-١-٢-٢ دیدگاه تکاملی ……………………………………………………………………………………………………24
۶-١-٢-٢ نظریه خبرپردازی یا پردازش اطلاعات ………………………………………………………………….25
2-2-2 پژوهش ها انجام شده در زمینه راهبردهای شناختی…………………………………………………….27
1-2-2-2 تکرار یا مرور…………………………………………………………………………………………………….27
2-2-2-2 بسط یا گسترش معنایی………………………………………………………………………………………28
3-2-2-2 سازمان دهی……………………………………………………………………………………………………….29
3-2-2 فراشناخت……………………………………………………………………………………………………………..30
1-3-2-2 تمایز شناخت وفراشناخت ……………………………………………………………………………………36
2-3-2-2 مولفه های فراشناختی……………………………………………………………………………………………38
3-3-2-2 برنامه ریزی ……………………………………………………………………………………………………….39
4-3-2-2 کنترل ونظارت…………………………………………………………………………………………………….40
5-3-2-2 نظم دهی…………………………………………………………………………………………………………….40
6-3-2-2 رشد فراشناخت…………………………………………………………………………………………………..41
7-3-2-2 فنون آموزش راهبردهای شناختی وفراشناختی……………………………………………………………44
8-3-2-2 الگوهای آموزش راهبردهای فراشناختی…………………………………………………………………….47
4-2-2 آموزش فنی وحرفه ای……………………………………………………………………………………………….48
1-4-2-2 پیشینه آموزش های مهارتی فنی وحرفه ای ……………………………………………………………….48
2-4-2-2 پیشینه سازمان فنی وحرفه ای در ایران……………………………………………………………………..50
3-4-2-2 نقش آموزش فنی وحرفه ای در چند کشور جهان………………………………………………………60
4-4-2-2 راهنمای شاخه کاردانش………………………………………………………………………………………… 69
5-2-2 فناوری چیست…………………………………………………………………………………………………… . 73
1-5-2-2 فناوری اطلاعات و ارتباطات ………………………………………………………………………..74
2-5-2-2 فناوری اطلاعات و سواد اطلاعاتی………………………………………………………………………….76
3-5-2-2 آموزش فناوری……………………………………………………………………………………………………78
4-5-2-2 چگونگی ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی ……………………………………80
5-5-2-2 سواد فناوری………………………………………………………………………………………………………87
6-5-2-2 رویکرد تلفیق فناوری و آموزش…………………………………………………………………………….88
7-5-2- 2الگوی بهره گیری از فناوری در فرآیند یاددهی – یادگیری…………………………………………89
8-5-2- 2 رویکرد های مواجهه با فناوری جدید ……………………………………………………………………90
9-5-2- 2 نقش سازمان فنی و حرفه ای در آموزش افراد در زمینه فناوری اطلاعات وارتباطات………93
6-2-2 پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………….94
١-6-٢.تحقیقات انجام شده در ایران……………………………………………………………………………………….94
2-6-٢ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور………………………………………………………………………..98
فصل سوم : روش شناسی
1-3 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………..100
2-3 روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………. 101
1-2-3 متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………103
3-3 جامعه ونمونه آماری ……………………………………………………………………………………………………103
1-3-3 جامعه آماری ……………………………………………………………………………………………………..103
2-3-3 نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………………..103
4-3 واحد تحلیل………………………………………………………………………………………………………………104
5-3 روش نمونه گیری وحجم نمونه ……………………………………………………………………………………104
6-3 روش و ابزار جمع آوری داده ها …………………………………………………………………………………..104
7-3 روایی واعتبار ابزار اندازه گیری ……………………………………………………………………………………105
1-7-3 اعتبار تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….105
2-7-3 اعتبار محتوای تحقیق …………………………………………………………………………………………….105
3-7-3 پایایی و روایی تحقیق …………………………………………………………………………………………..106
8-3 شرح محیط پژوهش…………………………………………………………………………………………………..107
9-3 روش های تحلیل آماری …………………………………………………………………………………………….107
10-3 خلاصه ای از برنامه آموزشی اجرا شده………………………………………………………………………..108
فصل چهارم : اراﺋﻪ وتجزیه تحلیل داده ها
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………..111
آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………………………………………112
تجزیه وتحلیل فر ضیه اول……………………………………………………………………………………………………114
تجزیه وتحلیل فر ضیه 1/1……………………………………………………………………………………………………116
تجزیه وتحلیل فر ضیه 2/1……………………………………………………………………………………………………118
تجزیه وتحلیل فر ضیه3/1…………………………………………………………………………………………………….120
تجزیه وتحلیل فر ضیه دوم……………………………………………………………………………………………………121
تجزیه وتحلیل فر ضیه1/2……………………………………………………………………………………………………..123
تجزیه وتحلیل فر ضیه2/2……………………………………………………………………………………………………..124
تجزیه وتحلیل فر ضیه 3/2…………………………………………………………………………………………………….126
فصل پنجم : بحث ونتیجه گیری
1-5 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………129
2- 5 نتایج (یافته های پژوهش)……………………………………………………………………………………………130
3-5 بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………..133
4-5 محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………………..135
5-5 پیشنهادات:
الف) پیشنهادات پژوهشی …………………………………………………………………………………………………….136
ب) پیشنهادات کاربردی……………………………………………………………………………………………………….136
فهرست منابع فارسی ……………………………………………………………………………………………………………138
فهرست منابع غیر فارسی ……………………………………………………………………………………………………..142
ضماﺋم
پرسشنامه پیش آزمون و پس آزمون
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول1-2 : حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات………………………………………………………………………….74
جدول2-2 : تأثیر ICT بر آموزش…………………………………………………………………………………………….85
جدول-1- 4 : وضعیت جنسی پاسخگویان……………………………………………………………………………… 112
جدول-2- 4 : توزیع فراوانی وضعیت تحصیلی پاسخگویان………………………………………………………..112
جدول-3- 4 : توزیع فراوانی وضعیت هوشی پاسخگویان…………………………………………………………..113
جدول-4- 4 : آمارههای آموزش راهبردهای شناختی ………………………………………………………… …….115
جدول-4-4 : آزمون تفاوت میانگین(T-Test) آموزش راهبردهای شناختی…………………………………115
جدول- 5- 4 : آمارههای آموزش راهبردهای تکرارو تمرین …………………………………………………….. 117
جدول- 5-4 : آزمون تفاوت میانگین(T-Test) آموزش راهبردهای تکرار و تمرین………………………117
جدول -6- 4 : آمارههای آموزش راهبردهای شرح و بسط ……………………………………………. …………119
جدول- 6-4 : تفاوت میانگین(T-Test) آموزش راهبردهای شرح و بسط…………………………………..119
جدول-7- 4 : آمارههای آموزش راهبردهای سازمان دهی …………………………………………………. …….120
جدول-7-4 : تفاوت میانگین(T-Test) آموزش راهبردهای شرح و بسط……………………………………121
جدول -8- 4 : آمارههای آموزش راهبردهای فراشناختی ………………………………………………………….122
. جدول-8-4 : تفاوت میانگین(T-Test) آموزش راهبردهای فرا شناختی…………………………………..122
جدول-9- 4 : آمارههای آموزش راهبردبرنامه ریزی ………………………………………………………………….123
جدول-9-4 : تفاوت میانگین(T-Test) آموزش راهبرد برنامه ریزی………………………………………….124
جدول-10-4 : آمارههای آموزش راهبرد کنترل و نظارت ………………………………………………………….125
جدول-10-4 : تفاوت میانگین(T-Test) آموزش راهبرد کنترل و نظارت………………………………….125
جدول-11- 4 : آمارههای آموزش راهبرد نظم دهی ………………………………………………………………….127
جدول-11-4 : تفاوت میانگین(T-Test) آموزش راهبرد نظم دهی……………………………………………127
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-01-12] [ 03:43:00 ق.ظ ]
|