پایان نامه تأثیر به کارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر خلاقیت دانشآموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد کرمانشاه
دانشکده تحصیلات تکمیلی
پایاننامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی (M.A)
عنوان:
تأثیر به کارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر خلاقیت دانشآموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول
استاد راهنما:
دکتر محمدجواد کرم افروز
تابستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
چکیده 1
1-6. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1-1. تدریس و اصول یادگیری 14
2-1-3. مزایای چندرسانهایها در آموزش و یادگیری 17
2-1-4. شیوههای استفاده از چندرسانهای در آموزش 18
2-1-7. دلایل اهمیت شبیهسازی 21
2-1-8. شبیهسازیهای متکی بر کامپیوتر 22
2-1-9. نقش معلم در جریان شبیه سازی 23
2-1-10. ارتقاء خلاقیت و حل مسأله با استفاده از شبیهسازیهای آموزشی 23
2-1-11. مبانی نظری به کارگیری شبیهسازی در آموزش 24
2-2-3. اصول و پیشفرضهای ساختنگرایی و شناختگرایی برای طراحی آموزشی 34
2-2-4. بهرهگیری از نظریه ساختنگرایی در طراحی چندرسانهای.. 37
2-3. خلاقیت 43
2-3-3. روند تحولی خلاقیت در کودکان 45
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-4. روش نمونهگیری و حجم نمونه 66
3-6. ابزار اندازهگیری پژوهش 66
3-7. روش تجزیه و تحلیل دادهها 68
فصل جهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-2-1. بررسی فرضیه اول پژوهش 72
4-2-2- بررسی فرضیه دوم پژوهش 73
4-2-3- بررسی فرضیه سوم پژوهش 74
4-2-4- بررسی فرضیه چهارم پژوهش… 75
فصل پنجم: بحث و تفسیر و جمعبندی
5-2. بحث و تفسیر فرضیههای پژوهش 80
منابع و مأخذ 92
پیوستها 100
فهرست جداول
جدول 2– 1: مقایسه دیدگاه شناختگرایی از دید ارتمر و نیوبای 36
جدول 2-2: نظریههای فرعی رویکرد شناختگرایی از دید ارتمرد و نیوبای.. 37
جدول 2-3: نظریهپردازان مکتب روانشناسی یادگیری شناختگرایی 37
جدول 3-1: دیاگرام طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل 61
جدول 1-4: توزیع فراوانی گروه آزمودنیهای مورد مطالعه 70
جدول2-4: شاخصهای توصیفی نمرات گروه آزمایش در چهار مقیاس خلاقیت در پیش آزمون و پس آزمون. 71
جدول3-4: شاخصهای توصیفی نمرات گروه کنترل در چهار مقیاس خلاقیت در پیش آزمون و پس آزمون 71
جدول 4-8: جمعبندی از نتایج پژوهش 76
فهرست اشکال
شکل 2-1: اقدام برای برنامهریزی مداخلات مناسب بر اساس اصول نهگانه گانیه 39
شکل 2-2: مدل مفهومی پژوهش نظریههای توجیهکننده استفاده از شبیهسازیها در آموزش 57
شکل 2-3: مدل مفهومی پژوهش بر اساس فرضیههای پژوهش 57
فهرست پیوستها
طرح درس براساس روش ساختن گرایی 101
پرسشنامه سنجش خلاقیت تورنس 107
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر بهکارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر خلاقیت دانشآموزان در درس ریاضی متوسطه اول بود. در این پژوهش روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش6200 نفر از
دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر اسلامآباد در سال تحصیلی 92-93 بودند. روش نمونهگیری، نمونهگیری گروه های در دسترس و تعداد نمونه نیز 40 نفر بودند که 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار داشتند. سپس برای گروه آزمایش برنامه مداخلهای آموزش به روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی اجرا گردید و گروه کنترل به شیوه سخنرانی آموزش دیدند. در این پژوهش جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از نظر مؤلفههای خلاقیت ( سیالی، انعطافپذیری، بسط و گسترش و اصالت و ابتکار) در سطح 05/0 تفاوت معنی داری وجود دارد .
کلید واژهها: شبیهسازی، خلاقیت، ساختنگرایی.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-01-12] [ 03:46:00 ق.ظ ]
|