پایان نامه بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت سازمانی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیل |
دانشگاه بوعلی سینا
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
گروه آموزشی علوم تربیتی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی
عنوان:
بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت سازمانی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 93-1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
چکیده: هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت سازمانی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 93- 1392بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان به تعداد 777 نفر (587 نفر مرد و 190 نفر زن) بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 348 نفر( 211 نفرمرد و 137 نفر زن ) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی از بین کارکنان انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. ابزار جمع آوری داده ها شامل سه پرسشنامه هوش اجتماعی سیلورا و همکاران ( 2001)، رفتار شهروندی سازمانی (ارگان و کانوسکی، 1991) و خلاقیت سازمانی رندسیپ (1979) بود. روایی محتوایی پرسشنامه ها به وسیله چند تن از متخصصان مدیریت آموزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسش نامه ها نیز با استفاده از روش آلفای کرانباخ، به ترتیب 87/0، 84/0 و 92/0 به دست آمد. داده ها از طریق نرم افزار SPSS و در دو سطح آمار توصیفی از قبیل جدول، نمودار، میانگین، انحراف معیار، درصد فراوانی و آمار استنباطی (آزمون کالموگروف – اسمیرونوف، آزمون t برای گروه های مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل رگرسیون چند متغیره گام به گام،آزمون LSD) انجام شد. نتایج تحقیق بیانگر آن است که وضعیت هوش اجتماعی در حد متوسط(میانگین آماری 3) اما رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت سازمانی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا بالاتر از سطح متوسط(بالاتر از میانگین آماری3) است. همچنین، نتایج تحقیق رابطه مثبت و معناداری را بین هوش اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت سازمانی نشان می دهد. با استفاده از رگرسیون گام به گام، یافته ها نشان می دهد که از بین مؤلفه های هوش اجتماعی، تنها مؤلفه های پردازش اطلاعات و آگاهی اجتماعی از توانایی پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی برخوردار است. به علاوه، از بین مؤلفه های هوش اجتماعی، تنها بعدمهارت های اجتماعی قدرت پیش بینی متغیر خلاقیت سازمانی را دارند. |
واژههای کلیدی: هوش اجتماعی، رفتار شهروندی سازمانی، خلاقیت سازمانی، کارکنان دانشگاه بوعلی سینا |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-3. اهمیّت و ضرورت انجام پژوهش… 6
1-7. تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات تحقیق.. 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-2. مبانی نظری و ادبیات تحقیق.. 14
2-3. مؤلفه های هوش اجتماعی از دید صاحب نظران. 29
2-4. ویژگیهای هوش اجتماعی.. 29
2-5. عوامل موثر بر پرورش هوش اجتماعی.. 31
2-6. رفتار شهروندی سازمانی.. 32
2-6-2. ظهور و پیدایش رفتار شهروندی سازمانی.. 33
2-6-3. مفهوم رفتار شهروندی سازمانی.. 33
2-6-4. دو رویکرد اصلی رفتار شهروندی سازمانی.. 36
2-6-5. دیدگاه های صاحب نظران در مفهوم رفتار شهروندی سازمانی.. 37
2-6-6. ویژگی های کلیدی رفتار شهروندی سازمانی.. 45
2-6-7. عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی.. 45
2-6-8. پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی.. 46
2-6-9. نتایج فردی رفتار شهروندی سازمانی.. 47
2-6-10. اثرات رفتار شهروندی سازمانی بر سازمان. 48
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-6-11. سیاست های تشویق رفتار شهروندی سازمانی.. 49
2-7-3. درجه یا سطوح خلاقیت… 53
2-7-5. رابطه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی.. 55
2-7-6. تفاوت خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی.. 56
2-7-7. مدلهای فرایند خلاقیت… 57
2-7-8. خصوصیت افراد خلاق و نوآور. 58
2-7-9. ویژگی سازمانهای خلاق.. 61
2-7-10. تبیین مفهوم خلاقیت سازمانی.. 62
2-7-11. موانع خلاقیت و نوآوری در سازمان ها 63
2-7-12. عوامل رشد خلاقیت و نوآوری در سازمان. 66
2-8-1. تحقیقات انجام شده در داخل.. 68
2-8-2. تحقیقات انجام شده در کشورهای خارجی.. 71
فصل سوم: روش پژوهش
3-4. حجم نمونه و روش نمونه گیری: 83
3-6. پایایی و روایی پرسش نامه ها 85
فهرست مطالب
عنوان صفحه
3-7. روش های آماری تجزیه و تحلیل داده های پژوهشی؛ 86
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
4-2. توصیف یافتههای تحقیق.. 90
4-2-1. توصیف مشخصات جمعیت شناختی نمونه مورد مطالعه. 90
4-3. پیش فرض استفاده از آزمونهای آماری پارامتریک… 95
4-4. تجزیه و تحلیل سؤالهای پژوهش… 98
4-5. تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش… 101
فصل پنجم: استنباط و نتیجه گیری
5-5-1. پیشنهادهای کاربردی.. 117
5-5-2. پیشنهادهای کاربردی برای تحقیقات آتی.. 119
5-6-1. محدودیتهای در اختیار یا کنترل محقق: 120
5-6-2. محدودیتهایی که کنترل آنها از عهدۀ پژوهشگر خارج است… 120
منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………………………………… 124
فهرست شکل ها و نمودارها
عنوان صفحه
شکل 1-1. مدل مفهومی تحقیق…………………………………………………………………………………………… 5
شکل 2-1. مؤلفه های هوش اجتماعی ……………………………………………………………………. .27
شکل 2-2. ابعاد رفتار شهروندی سازمانی………………………………………………………………….. 44
شکل 2-3. مؤلفه های خلاقیت سازمانی……………………………………………………………………. 58
شکل 2-4. عوامل رشد خلاقیت در سازمان……………………………………………………………….. 65
شکل 2-5. عوامل خلاقیت و نوآوری در سازمان………………………………………………………… 66
نمودار 4-1. درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس………………………………………. 90
نمودار 4-2. درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک دانشکده محل خدمت………………….. 92
نمودار 4-3. درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب سن…………………………………………. 93
نمودار 4-4. درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب مدرک تحصیلی………………………….. 94
نمودار 4-5. درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک سابقه خدمت…………………………….. 95
نمودار 4-6. فراوانی هوش اجتماعی نمونه مورد مطالعه به همراه منحنی نرمال…………………….. 97
نمودار 4-7. فراوانی رفتار شهروندی سازمانی نمونه مورد مطالعه به همراه منحنی نرمال………… 97
نمودار 4-8. فراوانی خلاقیت سازمانی نمونه مورد مطالعه به همراه منحنی نرمال………………….. 98
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 2-1. هوش های چندگانه آلبرشت …………………………………………………………………. 24
جدول 2-2. مدل نظری هوش اجتماعی …………………………………………………………………… .25
جدول 3-1. توزیع سؤالات پرسشنامه هوش اجتماعی …………………………………………………. 84
جدول 3-2. جدول اطلاعات مربوط به پایایی ابزار جمع آوری داده ها ……………………………. 86
جدول 4-1. فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس ………………………… 90
جدول 4-2. فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک دانشکده …………………….. 91
جدول 4-3. فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به تفکیک سن ………………….. 92
جدول 4-4. فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به تفکیک مدرک تحصیلی …… 93
جدول 4-5. فراوانی و درصد فراوانی کارکنان نمونه مورد مطالعه به تفکیک سابقه خدمت ……. 94
جدول 4-6. نتیجه آزمون کالموگروف – اسمیرونوف برای نرمال بودن توزیع داده ها ………….. 95
جدول 4-7. وضعیت هوش اجتماعی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان …………………………. 98
جدول 4-8. وضعیت رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان …………….. 99
جدول 4-9. وضعیت خلاقیت سازمانی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان …………………………… 100
جدول 4-10. ضریب همبستگی هوش اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت سازمانی
کارکنان ………………………………………………………………………………………………………………………….. 101
جدول 4-11. ضریب همبستگی ابعاد هوش اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ……….. 101
جدول 4-12. ضریب همبستگی ابعاد هوش اجتماعی و خلاقیت سازمانی کارکنان ………………….. 102
جدول 4-13. مقایسه میزان هوش اجتماعی، رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت سازمانی
کارکنان دانشکده های دانشگاه بوعلی سینا با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه ……………. 104
جدول 4-14. مقایسه میزان هوش اجتماعی کارکنان دانشکده های دانشگاه بوعلی سینا با
استفاده از آزمون LSD …………………………………………………………………………………………………. 104
جدول 4-15. مقایسه میزان رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشکده های دانشگاه بوعلی سینا
با استفاده از آزمون LSD ………………………………………………………………………………………………. 105
جدول 4-16. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه تأثیر هوش اجتماعی کارکنان بر رفتار شهروندی
سازمانی ……………………………………………………………………………………………………………………….. 106
جدول 4-17. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه تأثیر هوش اجتماعی کارکنان بر خلاقیت سازمانی 107
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-01-12] [ 03:51:00 ق.ظ ]
|