پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و توانمندسازی مدیران گروههای آموزشی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا بر |
دانشگاه بوعلی سینا
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
گروه علوم تربیتی
پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی
عنوان:
بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و توانمندسازی مدیران گروههای آموزشی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا بر اساس مدل دنیسن – اسپریتزر در سال تحصیلی 91-1390
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
چکیده : این پژوهش به منظور بررسی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و توانمندسازی مدیران گروههای آموزشی از دیدگاه اعضای هیأٌت علمی دانشگاه بوعلی سینا براساس مدل دنیسن – اسپرتیزر انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 91-90 که تعداد آنها 391 نفر (346 نفر مرد و 45 نفر زن) بوده است که براساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی حجم نمونه 194 نفرآزمودنی (172 نفر مرد و 22 نفر زن) انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ محقق ساخته فرهنگ سازمانی دنیسن – اسپریتزر با 43 سؤال، پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر با 12 سؤال بود که روایی ابزارها از طریق روایی محتوایی وضریب پایایی با استفاده از فرمول کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روی یک نمونه 30 نفری از اعضای هیأت علمی 98/0 برای پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی و 93/0 برای پرسشنامۀ توانمندسازی روانشناختی محاسبه گردید. پرسشنامه فرهنگ سازمانی مورد استفاده در این پژوهش از مؤلفه های فرهنگ گروهی، توسعه ای، عقلانی و سلسله مراتبی تشکیل شده است و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی شامل مؤلفههای شایستگی، مؤثر بودن، معناداری و اعتماد به دیگران میباشد. دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد ، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون کالموگروف-اسمیرونوف، ضریب همبستگی پیرسون، t تک گروهی، آزمونt مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون چند متغیره) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و توانمندسازی روانشناختی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(01/0 p< 463/0r = ). همه مؤلفههای فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معناداری با توانمندسازی روانشناختی داشته اند. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که از طریق فرهنگ عقلایی میتوان توانمندسازی روانشناختی مدیران را پیش بینی کرد. نتایج آزمون T برای گروههای مستقل نشان داد که بین فرهنگ سازمانی از دیدگاه اعضای هیأت علمی از نظر جنس، سن، میزان تحصیلات و سابقه خدمت هیچ گونه رابطه معناداری وجود ندارد. سرانجام اینکه نتایج آزمون T برای گروههای مستقل نشان داد که بین توانمندسازی روانشناختی از دیدگاه اعضای هیأت علمی از نظر جنس، سن، میزان تحصیلات و سابقه خدمت هیچگونه رابطه معناداری وجود ندارد. |
واژههای کلیدی : فرهنگ سازمانی، توانمندسازی روانشناختی، اعضای هیات علمی و مدیران گروههای آموزشی دانشگاه بوعلیسینا. |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش… 8
1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژهها و اصطلاحات… 11
1-6-2- تعاریف عملیاتی اصطلاحات… 14
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
5-2- تاریخچه فرهنگ سازمانی.. 21
6-2- تعریف های فرهنگ سازمانی.. 23
1-7-2- فرهنگ به عنوان فرضهای ضمنی.. 26
2-7-2- فرهنگ به عنوان ارزش های مشترک.. 26
3-7-2- فرهنگ به عنوان اصول یا هنجارهای مشترک.. 27
8-2- الگوهای تبیین و شناخت فرهنگ سازمانی.. 27
1-8-2- الگوی گِلَسِر، زامانو و هَکِر 28
3-8-2- الگوی لیتوین و استرینگر. 29
6-8-2- الگوی پیترز و واترمن 30
9-2- مدل های فرهنگ سازمانی.. 31
1-9-2- مدل فرهنگ سازمانی ادگار شاین.. 31
2-9-2- چارچوب ارزش های در حال رقابت: 34
4-9-2- مدل فرهنگ سازمانی دنیسن – اسپریتزر. 40
4-4-9-2- فرهنگ سلسله مراتبی.. 43
قسمت دوم : توانمندسازی روانشناختی.. 44
10-2- تاریخچه توانمندسازی روانشناختی.. 44
11-2- توانمندسازی روانشناختی.. 46
12-2- دیدگاهها و رویکردهای توانمندسازی منابع انسانی.. 49
13-2- ابعاد توانمندسازی روانشناختی.. 52
3-13-2- احساس مؤثربودن یا تأثیرگذاری.. 54
4-13-2- احساس معناداری شغل.. 54
5-13-2- احساس اعتماد به دیگران. 54
14-2- مدلها و الگوهای توانمندسازی منابع انسانی.. 55
1-14-2- مدل توانمندسازی دنیس کینلا.. 55
2-14-2- مدل توانمندسازی توماس و ولتهاوس… 56
3-14-2- مدل توانمندسازی باون و لاولر. 57
4-14-2- مدل توانمندسازی اسپریتزر. 58
5-14-2- مدل توانمندسازی فاکس 61
6-14-2- مدل توانمندسازی کالبرت و مک دونو. 61
7-14-2- مدل توانمندسازی کوئین و اسپریتزر. 62
15-2- برنامههای توانمند سازی.. 64
1-15-2- برنامه توانمندسازی سطح پایین.. 64
2-15-2- برنامههای توانمندسازی سطح متوسط.. 64
3-15-2- برنامه توانمندسازی سطح بالا. 65
16-2- چالشهای توانمندسازی کارکنان. 65
1-16-2- بعد چالشهای مدیریتی.. 66
2-16-2- بعد چالشهای پیامدی.. 66
17-2- به طور کلی، مزایای به کارگیری توانمندسازی.. 67
18-2- مروری بر پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج کشور. 68
1-18-2- پژوهشهای انجام شده در ایران. 68
2-18-2- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور. 74
19-2- رابطه فرهنگ سازمانی و توانمندسازی.. 81
فصل سوم: روش پژوهش
4-3- حجم نمونه تحقیق و روش نمونه گیری.. 88
6-3- روایی و پایایی ابزار اندازه گیری.. 93
7-3- روش های تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه ها 95
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل پژوهش
3-4- پیش فرض استفاده از آزمون های آماری پارامتریک… 104
4-4- تجزیه و تحلیل سؤالهای پژوهش… 105
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
1-4-5- پیشنهادهای کاربردی.. 135
2-4-5- پیشنهادهای پژوهشی.. 136
1-5-5- محدودیتهای در اختیار محقق.. 136
2-5-5- محدودیتهای خارج از اختیار محقق.. 137
منابع 141
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (1-2): ارزش های فرهنگی در مؤسسات ژاپنی، امریکایی نوع z و امریکایی غیر نوع z. 29
جدول (2-2): چارچوب ارزش های رقیب مدل های تئوری سازمانی.. 35
جدول (3-2): ویژگیهای مدل دنیسن.. 40
جدول شماره(4-2): دیدگاههای توانمندسازی.. 51
جدول (1-3): توزیع جامعه آماری به تفکیک دانشکده وبر حسب جنسیت… 88
جدول (2-3): تعداد سهمیه نمونه و آزمودنیها در دانشگاه بوعلی سینا 90
جدول (3-3): تعداد سؤالات و مؤلفههای پرسشنامه فرهنگ سازمانی.. 92
جدول (4-3): تناظر شماره سؤالات پرسشنامه توانمند سازی با مؤلفه های آن. 92
جدول(5-3): پایایی پرسشنامه فرهنگ سازمانی و هر یک از مؤلفههای آن. 94
جدول(6-3): پایایی پرسشنامه توانمندسازی و هر یک از مؤلفههای آن. 94
جدول (1-4): توزیع فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به تفکیک جنسیت: 99
جدول(2-4): توزیع فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ سطوح سنی: 100
جدول(3-4): توزیع فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ مدرک تحصیلی: 101
جدول(4-4): توزیع فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ رشته تحصیلی : 102
جدول(5-4): فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به لحاظ سنوات خدمت: 103
جدول(6-4): نتایج آزمون کولموگروف اسمیرونوف جهت سنجش نرمال بودن متغیرها 104
جدول(7-4): نتایج تی تست تک گروهی وضعیت فرهنگ سازمانی دانشگاه بوعلی سینا: 106
جدول(8-4): نتایج تی تست تک گروهی وضعیت توانمندسازی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه بوعلی سینا: 111
جدول (11-4): ضرایب فرهنگ سازمانی در رگرسیون چند متغیره: 117
جدول(12-4): مقایسه دیدگاه اعضای هیأت علمی به لحاظ جنس و تحصیلات… 118
در مورد میزان فرهنگ سازمانی دانشگاه بوعلی سینا: 118
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل (1-1): مدل مفهومی پژوهش… 7
شکل(1-2): مدل فرهنگ سازمانی ادگار شاین.. 24
شکل(2-2): سطوح فرهنگی سازمان. 26
شکل (3-2): مدل فرهنگ سازمانی دنیسن.. 38
شکل (4-2): چهار نوع فرهنگ سازمانی مطابق مدل دنیسن و اسپریتزر. 41
شکل(5-2): ویژگیهای فرهنگ توسعه ای.. 42
شکل(6-2): ویژگیهای فرهنگ گروهی.. 42
شکل(7-2): ویژگیهای فرهنگ عقلایی.. 43
شکل(8-2): ویژگیهای فرهنگ سلسله مراتبی.. 44
شکل(9-2) : الگوی توانمندسازی روانشناختی.. 47
شکل (10-2): الگوی توانمندسازی روانشناختی.. 48
شکل(11-2): مدل توانمندسازی کینلا.. 56
شکل(12-2): مدل توانمندسازی توماس و ولتهاوس… 57
شکل(13-2): مدل توانمندسازی باون و لاولر. 58
شکل(14-2): مدل توانمندسازی اسپریتزر. 60
شکل(15-2): مدل توانمندسازی فاکس… 61
شکل(16-2): مدل توانمندسازی کالبرت و مک دونو. 62
شکل(17-2): مدل توانمندسازی کوئین و اسپریتزر. 63
شکل(18-2): برنامههای توانمندسازی.. 65
شکل(1-4): توزیع فراوانی نمرات فرهنگ سازمانی دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال. 107
شکل(2-4): توزیع فراوانی نمرات فرهنگ توسعه ای دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال. 108
شکل(3-4): توزیع فراوانی نمرات فرهنگ گروهی دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال. 108
شکل(4-4): توزیع فراوانی نمرات فرهنگ عقلایی دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال. 109
شکل(5-4): توزیع فراوانی نمرات فرهنگ سلسله مراتبی دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال..110
شکل(7-4): توزیع فراوانی نمرات شایستگی مدیران گروه دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال. 113
شکل(8-4): توزیع فراوانی میزان نمرات مؤثر بودن مدیران گروه دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال 113
شکل(10-4): توزیع فراوانی میزان نمرات اعتماد مدیران گروه دانشگاه بوعلی سینا براساس منحنی نرمال. 115
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار (1-4): درصد نمونه آماری (اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا) به تفکیک جنسیت… 100
نمودار(2-4): توزیع درصد فروانی نمونه آماری مورد مطالعه برحسب سطوح سنی.. 101
نمودار (3-4): درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب مدرک تحصیلی.. 102
نمودار (4-4): توزیع درصد فروانی نمونه مورد مطالعه برحسب سنوات خدمت… 104
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-01-12] [ 03:53:00 ق.ظ ]
|