پایان نامه ارزیابی تغییرشکل و رفتار ورقهای تقویتشده متاثر از خوردگی با رویکرد کاربرد در درب حوضچههای خشک |
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
(پلی تکنیک تهران)
دانشکده مهندسی دریا
پایاننامه کارشناسیارشد
مهندسی سواحل
عنوان:
ارزیابی تغییرشکل و رفتار ورقهای تقویتشده متاثر از خوردگی با رویکرد کاربرد در درب حوضچههای خشک
استاد راهنما:
دکتر محمدرضا خدمتی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
این پایاننامه، نتایج یک ارزیابی بر روی تغییرشکل و رفتار ورقهای فولادی تقویتشده با رویکرد کاربرد در درب حوضچه خشک را ارائه مینماید. ورقهای مورد اشاره، از خوردگی در وجهی که رو به سمت آب دریا میباشد، آسیب میبینند. سازه مزبور تحت بارهای برونصفحهای، بهویژه بارهای هیدروستاتیک و موج، آنالیز میگردد. یک سری از آنالیزهای اجزاء محدود بر روی درب حوضچه خشک در هر یک از حالات خوردهشده و خوردهنشده انجام میگیرد. اثرات خوردگی بهوسیله یک کد کامپیوتری انحصاری به مدلهای اجزاء محدود اعمال میگردند. تاثیرات درصدهای مختلف خوردگی سطح بر روی مشخصات مقاومتی ورق و اثرات مترتب آن بر روی کل سازه ارزیابی میگردد.
فصل اول: مقدمه
مقدمه:
توسعه صنعت ناوبری و افزایش حجم تبادلات در بنادر کشور مستلزم فراهم آوری امکانات، تجهیزات و تکنولوژی غنی و به روز در زمینه ساخت، تعمیر و پذیرش شناورهاست. از مهمترین امکانات میتوان فضای خاص و تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر و نوسازی کشتیها و شناورها را ذکر کرد. حوضچههای خشک[1] در محدودههای ساحلی بهنحوی که قابلیت برقراری ارتباط ایمن با بدنه آبی بهمنظور انجام عملیات آبگیری و تخلیه را داشته باشند، همراه با جراثقالهای متحرک با ظرفیت بسیار بالا از جمله این امکانات بهشمار میروند [1].
تمامی کشتیهای جنگی استراتژیک و بیشتر کشتیهای بازرگانی دارای سازههای بسیار سنگینی با وزن حدود چند صد تن میباشند. چنین کشتیهای سنگینی در بخشهای زیادی از جهان از زمانهای باستان و قبل از سال 1500 میلادی وجود داشتهاند. اطلاعات بسیار اندکی در خصوص تاسیساتی که بایستی بمنظور سرویس چنین کشتیهایی در دوره ساخت و آب اندازی یا تعمیر آنها در زیر خط آب وجود داشته باشد، در دسترس میباشند. در حدود سال 1500 میلادی، چهار روش برای این منظور وجود داشته است: یک کشتی میتواند کج شود، بر روی زمین قرار گیرد، به سمت ساحل کشیده شود و یا در حوضچه خشک قرار گیرد.
حوضچههای خشک، در موقعیتی که دارای جزر و مد قوی میباشد حتی در جاییکه کمترین نیاز به آن احساس میشود، آسانترین گزینه برای ساخت و بهرهبرداری میباشد [2]. حوضچه خشک بهعنوان یکی از ابنیههای به آباندازی و یا خارج نمودن کشتی که عمدتاً بهمنظور تعمیر کشتی در زمانیکه حوضچه فاقد آب باشد مورد استفاده قرار میگیرد. این حوضچهها قادر به پرشدن بهوسیله آب دریا در زمان بازبودن دیوار متحرک و تخلیه آب بوسیله پمپهای مکنده آب در زمان بهرهبرداری و انجام تعمیرات بر روی کشتی میباشند. مزیت استفاده از حوضچههای خشک در سادگی اجرا و بهرهبرداری از آنها میباشد.
حوضچههای خشک دارای سه دیواره ثابت بتنی بوده و کف آن از نوع کف بتنی وزنی یا دال خمشی میباشد که در شرایط خاص ممکن است نیاز به اجرای شمع داشته باشند [3]. این سازهها معمولا از یک طرف به دریا متصل بوده و با یک درب بزرگ از محیط دریا ایزوله میگردند. سازه درب حوضچه خشک باید توانایی آب بندی محیط داخل حوضچه را دارا بوده و در برابر فشار آب پشت درب از استحکام کافی برخوردار باشد. همچنین با توجه به ورود و خروج شناورها، امکان برداشتن و جابجا کردن آسان را داشته باشد. از اینرو استفاده از سازههای فلزی با دیوارههای تقویت شده برای درب حوضچه خشک امری رایج میباشد. سازه درب بسته به ابعاد حوضچه ونیروهای وارده از سازههای ساده با تقویتکنندههای افقی و عمودی تا سازههای دوجداره با قابلیت شناوری میتواند متغیر باشد. در ادامه این فصل، اقدام به ارزیابی مساله نموده و مروری بر سوابق مطالعات انجام شده و اهداف اصلی و حوزه مطالعاتی تعریفشده برای این پایاننامه خواهیم پرداخت. در فصل دوم نیز، با انواع حوضچههای خشک و اقسام درب فلزی آنها آشنا خواهیم شد.
1-1- ارزیابی مسأله
پانلهای ورقی تقویتشده فولادی بهصورت بسیار گستردهای بهعنوان اجزای اولیه بسیاری از سیستمهای سازهای نظیر تیرهای حمال قوسی شکل، هواپیماها، کشتیها و سازههای فراساحلی بهکار برده میشوند. سادگی ساخت و نسبت مقاومت به وزن بالای آنها، جذابیت خاصی به اینگونه ورقها داده است. تقویتکنندهها، وزن بسیار کمی در مقایسه با وزن کل سازه را دارا میباشند، در حالیکه بهمیزان قابل توجهی بر پایداری و مقاومت آن تاثیر میگذارند [4]. ورقهای تقویت شده بطور معمول شامل یک ورق با تقویتکنندههای با فواصل مساوی جوششده در یک طرف و تقویتکنندههای متقاطع میانی میباشند. معمولترین مقاطع عرضی تقویتکننده عبارت از مقاطع حبابی، تسمهای، سپری و نبشی میباشند [5].
صفحات، در حالات تقویت شده یا تقویت نشده، مهمترین المانهای سازهای در سازههای دارای دیوارههای نازک، مانند کشتیها و سازههای فراساحلی میباشند [6]. بارهای فشاری درون صفحهای تقریبا بیشترین بارهای وارده بر روی چنین المانهایی هستند. مقاومت ورقها و المانهای ورقهای تقویتی بر روی ظرفیت سازهای کلی تاثیر میگذارد [7]. در طراحی کشتیها و سازههای فراساحلی، ضروری است اطمینان حاصل کنیم که سازه دارای مقاومت کافی برای تحمل شرایط بارگذاری حدی[1] باشد. مقاومت ورقها و ورقهای تقویت شده بر روی ظرفیت سازهای کلی یا مقاومت نهایی کل سازه تاثیرگذار میباشند [6].
از سوی دیگر، کشتیها و سکوهای فراساحلی در یک محیط دریایی تهاجمی بکار برده میشوند. در اثر فعل و انفعالات بین ساختارهای فلزی کشتیها و سکوهای فراساحلی با محیط دریایی، خوردگی ایجاد میشود [7]. مشکلات خوردگی و مربوط به خوردگی بعنوان مهمترین فاکتورهایی که سبب فروافت سازهای مرتبط با سن کشتیها و بسیاری از سایر انواع سازههای فولادی میگردند، شناخته میشوند. خوردگی دارای اثر مضری از نقطه نظر ایمنی میباشد و میتواند موجب رخنه در ضخامت[2] ، ترکهای خستگی[3] ، شکستگی ترد[4] و گسیختگی ناپایدار[5] شود. چنین تاثیراتی بسته به نوع کشتی یا سازههای فراساحلی، میتواند سبب خطرات جانی و آلودگیهای زیست محیطی گردد.
کمیته ساختمان کشتی[6]، هشت نوع طبقهبندی را برای خوردگی تعریف نموده است. این طبقهبندیها مشتمل بر خوردگی یکسان یا عمومی، خوردگی گالوانیکی، خوردگی ناشی از ترک مویی، خوردگی حفرهدار، خوردگی درون دانهای، فروشست انتخابی[7]، خوردگی سرعت و ترکهای خوردگی تنشی میباشند. بعلاوه، این موضوع بایستی تاکید گردد که انواع خوردگیهای مزبور از یکدیگر کاملاً مستقل نبوده و درجات معینی از همپوشانی بین آنها برقرار است [6].
خوردگی در سازههای دریایی عمدتا به دو شکل خوردگی عمومی و خوردگی محلی دیده میشود. عموماً، خوردگی حفرهدار بعنوان بیشترین حمله خورنده محلی شناخته میشود و در مقایسه با کل سطح درمعرض، نسبتاً کوچک میباشند. بعنوان مثالی از خوردگی عمومی میتوان به چارچوبهای نگهدارنده کشتیهای فلهبر که دارای پوشش محافظتی نظیر رنگهای اپوکسی میباشند، اشاره نمود [7]. خوردگی حفره دار، در سازههای فولادی که در تماس با آب هستند یا در معرض شرایط آب و باد هستند، همچنین در مخازن حامل محمولههای مایع ایجاد میشود (شکل 1.1). معمولاً سوراخها در امتداد گرانش رشد مینمایند. حفرههای خیلی عمیق میتوانند سبب ایجاد سوراخ در صفحه گردیده و ممکن است سبب آلودگی جدی شوند. حفرهها در ورقهایی که زیر آب نمیروند و یا صرفاً در معرض اسپری آب هستند، ایجاد نمیشوند. در صورت مشاهده خوردگی متمرکز در چارچوبهای نگهدارنده فلهبرها، محلهای حملات خورنده که حفرهای هستند نسبتاً بزرگ میباشند (تقریباً تا قطر 50 میلیمتر) [6].
خوردگی عمومی مشکلی است که در المانهای صفحهای که فاقد پوشش محافظتی هستند، رخ میدهد (شکل 1.1) و سطوح ورق ممکن است بهصورت طیفهای موجیشکل خورده شوند [7]. این نوع خوردگی به شکل زنگ بر روی سطوح فولادی محافظت نشده ظاهر میشوند. مقیاس زنگ زدگی دائماً ارتباط آهن تازه با حملات خورنده را قطع مینماید. همچنین، مقیاس زنگ زدگی دارای عمق ثابت و غلظت یکنواختی بر روی سطح میباشد. خوردگی عمومی بر روی کل سطح صفحه فولادی گسترش مییابد و سبب کاهش ضخامت، و متعاقب آن موجب تسهیل ترکهای خستگی، شکستگی ترد و گسیختگی ناپایدار میگردد [6].
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-01-12] [ 01:51:00 ق.ظ ]
|