پایان نامه ارائه نحوه بکارگیری تجهیزات ITS برای بهینه سازی منابع و امکانات در مدیریت بار و حمل ونقل جاده ای مطاله موردی |
دانشگاه شیراز
دانشکده آموزشهای الکترونیکی
پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی فناوری اطلاعات(مدیریت سیستم های اطلاعاتی)
عنوان پایان نامه
ارائه نحوه بکارگیری تجهیزات ITS برای بهینه سازی منابع و امکانات در مدیریت بار و حمل ونقل جاده ای مطاله موردی ( بهبود سامانه درگاه ملی بار با بکارگیری سیستم های اطلاعات مکانی GPS)
استاد راهنما:
دکتر رضا بوستانی
آذر ماه 1391
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
فصل اول | 13 |
مقدمه | 14 |
بیان مسئله | 15 |
اهداف طرح و جمعبندی | 16 |
فصل دوم : مبانی نظریه تحقیق | 18 |
مقدمه | 19 |
1-2- سیمای حمل و نقل کشور | 20 |
1-2-1 میزان کالای حمل شده و نوع کالا | 20 |
2-1-2- سفر کامیونهای حامل کالا | 21 |
3-1-2- شاخص های عملکردی حمل و نقل کالا در سال 89 | 23 |
4-1-2- ترکیب ناوگان باری | 23 |
2-2- چالش ها و فرصتهای حمل و نقل | 24 |
1-2-2- مفهوم , علل و رفع مشکل یکسر خالی | 24 |
2-2-2- لزوم برقراری تعادل بین انبارها و شرکتهای حمل ونقل | 25 |
3-2-2- مدلهای تصمیم گیری و مدیریت بارگیرهای خالی | 26 |
4-2-2- مدل های ریاضی مدیریت ناوگان | 27 |
5-2-2- مدیریت بارگیر های خالی | 27 |
6-2-2- تجمع بارگیر های خالی | 28 |
1-3-2- انواع بارگیرها و نقش آنها در یکسر خالی | 29 |
2-3-2- مضرات خواب کامیون ها | 31 |
3-3-2- نتیجه گیری | 32 |
4-2- مدیریت ناوگان | 32 |
1-4-2- معرفی مدیریت ناوگان | 32 |
2-4-2- توانمندیهای سیستم مدیریت ناوگان | 33 |
3-4-2- هزینه های مدیریت ناوگان و تجارت | 34 |
4-4-2- سودمندی و کاهش هزینه ها با راه حل های مدیریت ناوگان و توسعه تکنیکی | 35 |
5-4-2- مکانیابی و ناوبری وسایل نقلیه | 36 |
5-2- ITS | 36 |
1-5-2- تعاریف ITS | 37 |
2-5-2- اهداف ITS | 38 |
3-5-2- دامنه و کاربرد ITS | 38 |
4-5-2- تجهیزات ITS در بهبود حمل و نقل بار | 39 |
5-5-2- نتیجه گیری | 40 |
6-2- کاربرد GPS در مدیریت ناوگان | 40 |
1-6-2- GPS در صنعت حمل و نقل | 41 |
فصل سوم : معرفی سامانه در گاه ملی بار (پیشینه طرح) | 42 |
1-3- درگاه ملی بار | 43 |
2-3-مراحل اجرایی پروژه در گاه ملی بار | 43 |
1-2-3- فازبندی طرح | 44 |
2-2-3- اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری | 44 |
3-2-3- لزوم همکاری و تعامل نهادها برای درج بار | 45 |
3-3- تاثیر ایجاد سامانه درگاه ملی بار بر اقتصاد | 45 |
4-3- طراحی سامانه | 46 |
5-3- چالش ها و فرصتهای سامانه درگاه ملی | 47 |
7-4- استاندارد های مورد نیاز یک سیستم مدیریت ناوگان مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا | 49 |
1-7-4- نیازمندیهای یک نرم افزار مدیریت ناوگان | 49 |
8-4- طراحی سیستم مدیریت ناوگان | 50 |
1-8-4- حدود سیستم | 51 |
فصل چهارم : پروسه نیاز سنجی مدل بهبود یافته سامانه درگاه ملی بار | 56 |
ضرورت وجود سامانه درگاه ملی بار | 58 |
1-4- مهندسی نیاز سنجی مدل بهبود یافته سامانه درگاه ملی بار | 59 |
1-1-4- مهندسی نیاز سنجی برای سیستم تحت وب | 59 |
2-1-4- ذی نفعان سیستم های وب بیس | 60 |
2-4- سند نیاز سنجی مدل بهبود یافته سامانه درگاه ملی | 62 |
1-2-4- معرفی و کلیات طرح | 62 |
2-2-4- مستندات طرح | 63 |
3-2-4- حدود پروژه و میزان توسعه پذیری در آینده | 64 |
3-4- توصیف سیستم | 65 |
1-3-4- هدف وب سایت درگاه ملی بار | 68 |
2-3-4- معرفی وب سایت | 68 |
3-3-4- فرایند ورود به سامانه | 70 |
4-3-4- تعهد راننده | 71 |
5-3-4- کارت هوشمند | 72 |
6-3-4- فرایند رزرو و کنسل بار | 72 |
7-3-4- فرایند کنسلی بار | 74 |
8-3-4- نرم افزار های رد یابی مبتنی بر GPS | 74 |
4-4 نیازهای کارکردی سیستم | 82 |
1-4-4- نیازهای DATA BASE | 84 |
2-4-4- نیازهای خارجی سیستم | 84 |
5-4- نیازهای غیرکارکردی | 85 |
1-5-4- نیاز های عملکردی سیستم با استفاده از DATA FLOW , DFD, USE CASE DIAGRAM | 87 |
6-4- USE CASE | 94 |
فصل پنجم : بررسی و تحلیل یافته های پژوهش | 103 |
مقدمه و روش | 104 |
1-5- آزمون مکنمار | 106 |
2-5- نتایج حاصل از تحلیل آزمون | 122 |
فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات | 124 |
کتابشناسی | 130 |
پیوست ها | 137 |
فهرست تصاویر و نمودارها | |
نمودار 1- میزان کالای جابجا شده بر حسب نوع بار | 20 |
نمودار 2- میزان کالای جابجا شده به تفکیک بارگیر | 21 |
نمودار 3- تعداد سفرهای انجام شده به تفکیک نوع بارگیر | 22 |
تصویر 1-2- تجمع بارگیر های خالی و انتظار نوبت بار در پایانه بوشهر | 32 |
تصویر 1-4 – اطلاعات بارهای آینده | 69 |
تصویر 2-4- اطلاعیه های متنی | 70 |
تصویر 3-4- گزارش بارهای آینده | 78 |
فلوچارت 1-4- فرایند رزرو بار | 88 |
فلوچارت 2-4- فرایند کنسل نمودن بار | 89 |
فلوچارت 3-4- فرایند وارد نمودن بار | 90 |
فلوچارت 4-4- اطلاعات ناوگان | 91 |
تصویر 4-4- معماری سیستم | 91 |
تصویر 5-4- context diagram | 92 |
تصویر 6-4- DFD diagram | 92 |
تصویر 7-4- class diagram | 93 |
نمودار 1-5- تعداد شرکت کنندگان در آزمون به تفکیک نوع کاربر | 106 |
نمودارهای ارزیابی در قبل و بعد از بهبود سامانه | 108-121 |
فهرست جداول
جدول 1-1- میزان کالای جابجا شده بر حسب نوع بارگیر | 20 |
جدول 2-1- میزان کالای جابجا شده بر حسب نوع بار | 21 |
جدول 3-1- تعداد سفر های انجام شده بر حسب نوع بار گیر | 22 |
جدول 4-1- شاخص های عملکردی حمل و نقل کالا در سال 89 | 23 |
جدول 5-1- تعداد وسایل نقلیه باری بر حسب نوع مالکیت | 23 |
جدول 1-2- متوسط وزن محموله , مسافت طی شده وتن کیلومتر جابجا شده | 29 |
جدول 2-2- تعداد سفر باری بر حسب نوع بار گیر | 30 |
جدول 3-2- تعداد وسایل نقلیه عمومی بر حسب انواع بار گیر | 30 |
جدول 1-5- جدول توزیع فراوانی شرکت کنندگان در آزمون | 106 |
خروجی مکنمار 1-1- ارزیابی عملکرد سامانه | 108 |
خروجی مکنمار 2-1- تاثیر سامانه در کاهش استرس های ناشی از یکسر خالی | 109 |
خروجی مکنمار 3-1- تاثیر سامانه بر افزایش درامد رانندگان و شرکتهای حمل و نقل | 110 |
خروجی مکنمار 4-1- تاثیر سامانه بر کاهش مصرف سوخت | 111 |
خروجی مکنمار 5-1- تاثیر سامانه بر بهبود تصمیم گیری | 112 |
خروجی مکنمار 6-1- تاثیر سامانه در تسریع حمل و نقل | 113 |
خروجی مکنمار 7-1- تاثیر مدل بهبود یافته در تمایل به استفاده بیشتر از سامانه | 114 |
خروجی مکنمار 1-2- تاثیر سامانه در کاهش شفرهای یکسر خالی | 115 |
خروجی مکنمار 2-2- تاثیر سامانه در بهبود تصمیم گیری | 116 |
خروجی مکنمار 3-2- تاثیر سامانه در رفع دلال گیر | 117 |
خروجی مکنمار 4-2- تاثیر سامانه در کاهش مصرف سوخت | 118 |
خروجی مکنمار 5-2- تاثیر سامانه در کاهش استهلاک جاده و ناوگان | 119 |
خروجی مکنمار 6-2- تاثیر سامانه در دستیابی سازمان به اهداف کلان | 120 |
خروجی مکنمار 7-2- تاثیر سامانه در تسریع حمل و نقل | 121 |
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-01-13] [ 09:38:00 ب.ظ ]
|