پایان نامه اثرات دریافت اتوسوکسیماید در دوره تکوین بر آستانه تشنج و عملکرد شناختی در موشهای صحرایی بالغ |
وزارت علوم تحقیقات و فناوری
چکیده
اثرات دریافت اتوسوکسیماید در دوره تکوین بر آستانه تشنج و عملکرد شناختی در موشهای صحرایی بالغ
استفاده طولانی مدت از داروهای ضد صرع عوارض جانبی متعدد، در بیماران مبتلا به صرع و همچنین در کودکانی که مادرانشان در طول دوران بارداری برای کنترل تشنج داروهای ضد صرع استفاده میکنند دارد. اتوسوکسیماید داروی خط اول برای صرع غایب است که که به طور عمده با مهار کانالهای کلسیمی نوع T عمل میکند. ما در مطالعه حاضر، اثرات دراز مدت دریافت اتوسوکسیماید در اواخر دوران بارداری و اوایل دوره پس از تولد بر آستانه تشنج القاء شده به وسیله پنتلین تترازول و عملکردهای شناختی را مورد بررسی قرار دادیم. موشهای صحرایی ماده حامله به سه گروه تقسیم شدند. مادران گروه کنترل در کل دوران حاملگی و شیر دهی آب معمولی را دریافت میکردند. گروه شاهد از شروع روز پانزدهم حاملگی تا پایان روز هفت بعد از زایمان میزان 40 میلیگرم بر کیلو گرم ساخارین در روز به صورت محلول در آب معمولی دریافت میکردند. گروه آزمایش از روز پانزدهم حاملگی تا پایان روز هفت بعد از زایمان میزان 20 میلیگرم بر کیلو گرم در روز داروی اتوسوکسیماید به همراه 40 میلیگرم بر کیلوگرم ساخارین در روز را به صورت محلول با آب دریافت میکردند. در روز 60 بعد از تولد از هر مادر یک نر و ماده برای ارزیابی آستانه تشنج و عملکردهای شناختی مورد استفاده قرار میگرفت. ما دریافتیم که اتوسوکسیماید باعث نقص در یادگیری و حافظه احترازی غیر فعال در زمان بلوغ میشود. موشهای صحرایی ماده که اتوسوکسیماید دریافت کرده بودند در فراگیری نقص آشکارتر نشان دادند در حالی که نرهای دریافت کننده اتوسوکسیماید اختلال بیشتر در فراخوانی حافظه نشان دادند. اتوسوکسیماید همچنین باعث اختلال در حافظه فضایی موشهای صحرایی هر دو گروه نر و ماده شد. به نظر میرسد که تعدیل عملکرد سیستمهای کولینرژیک و آدرنرژیک در اختلال حافظه فضایی ناشی شده از مصرف اتوسوکسیماید در موشهای صحرایی ماده دخیل است. ساخارین به صورت قابل توجه فعالیت حرکتی را در برخی از دورههای این مطالعه افزایش داد. این افزایش فعالیت حرکتی ممکن است در تغییرات شناختی مشاهده شده در گروه شاهد دخیل باشد. قرار گرفتن در معرض اتوسوکسیماید در دورهی تکوین به صورت قابل توجه آستانه تشنج را درموشهای صحرایی ماده افزایش داد. به نظر میرسد مکانیسمهای پیشسیناپسی مسئول این اثرات باشند.
کلمات کلیدی: اتوسوکسیماید، حافظه، آستانه تشنج، تکوین، موش صحرایی، ساخارین
فهرست مطالب
عنوان…………………………………………………………………………………………….... صفحه
فصل اول: مقدمه
1-1)صرع…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 1
1-1-2) تقسیمبندی تشنجهای صرعی…………………………………………………………………………………… 2
1-2-1) صرع غایب…………………………………………………………………………………………………………………………. 3
1-1-3) مکانیسمهای ایجادکنندهی تشنجهای صرعی………………………………………………………………….. 4
1-2) اهمیت کانالهای کلسیمی T-Type در صرع غایب……………………………………………………………….4
1-1-4) داروهای ضد صرع………………………………………………………………………………………………………………..6
1-1-4-1) مکانیسم عملکرد داروهای ضد صرع……………………………………………………………………………… 7
1-1-4-2) ترکیبات دارویی با اثر مهاری بر صرع غایب………………………………………………………………….. 9
1-5) اتوسوکسیماید……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 11
1-5-1) مکانیسم عملکرد اتوسوکسیماید………………………………………………………………………………………… 12
1-6) فنوباربیتال………………………………………………………………………………………………………………………………. 14
1-6-1) مکانیسم عملکرد فنوباربیتال…………………………………………………………………………………………….. 15
1-6-2) عوارض جانبی مصرف فنوباربیتال………………………………………………………………………………………. 15
1-7) صرع مادری…………………………………………………………………………………………………………………………… 16
1-8) مکانیسمهای اساسی عوارض جانبی داروهای ضد صرع در دوران جنینی………………………….. 17
1-9) یادگیری و حافظه…………………………………………………………………………………………………………………….. 18
1-10) اسکاپولامین………………………………………………………………………………………………………………………….. 20
1-10-1) مکانیسم عملکرد اسکاپولامین…………………………………………………………………………………………..21
1-11).پروپرانولول…………………………………………………………………………………………………………………………….. 23
فصل دوم: مروری بر تحقیقات پیشین
2-1) اثرات دریافت داروهای ضد صرع در دورهی تکوین……………………………………………………………….27
2-2) هدف…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 31
فصل سوم: مواد و روشها
3-1) مواد مورد استفاده……………………………………………………………………………………………………………….. 33-34
3-2) وسایل و دستگاهها…………………………………………………………………………………………………………………….. 35
3-3) حیوانات و تیمار……………………………………………………………………………………………………………………………. 36
3-4)آزمون یادگیری حافظه فضایی با ماز شعاعی هشت بازو………………………………………………………………. 37
3-4-1) مراحل انجام آزمون یادگیری فضایی با ماز شعاعی هشت بازو……………………………………………….. 38
3-5) آزمون حرکتی Open field………………………………………………………………….. 39
3-6)آزمون یادگیری احترازی غیر فعال………………………………………………………………………………………………….40
3-6-1) مراحل انجام آزمون یادگیری احترازی غیر فعال………………………………………………………………………40
3-7) تزریق حاد (Acute) پنتلین تترازول…………………………………………………………………………………………..41
3-7-1) مراحل انجام تزریق حاد (Acute) پنتلین تترازول………………………………………………………………..42.
برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
r-box; margin: 0px 0px 10px; padding: 0px; border: 0px #e1e1e1; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal !important; font-stretch: inherit; font-size: 28px; line-height: 1.1em; font-family: BYekan, Tahoma, Helvetica, sans-serif !important; vertical-align: baseline; letter-spacing: normal; color: #666666; orphans: auto; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 1; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-align: center; background-color: #f2f2f2;">گروه هنر
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
رشته ارتباط تصویری
تحلیل نشانه_معناشناسی گفتمان در قرآن کریم
( مبتنی بر مدل فونتنی– پژوهش موردی سوره الرحمن )
موضوع عملی :
تصویرگری قصص قرآنی پیامبران برای گروه مخاطب کودک
با هدف آموزش مفاهیم دینی و اخلاقی
استاد راهنما
دکتر فواد نجم الدین
استاد راهنمای عملی
دکتر فواد نجم الدین
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
قرآن کریم را کلامی از سوی خداوند میدانیم در جهت هدایت انسان. لذا پژوهشهای فراوانی در قالبهای بسیار متنوع در یافتن کنه کلام و ظرافتها و اعجاز این کلام قدسی از زمان نزول و تدوین تا کنون صورت گرفته و روشهای دقیق تحقیقی و تفسیری هم در این مسیر توسط مفسرین و علما تدوین شده است. پژوهشگران قرآنی همواره با توجه به زنده و پویا بودن معارف دینی، به ترغیب قرآن و امامان، نسبت به درک و کشف همه سطوح و لایهها و نویابی ساحتهای معنایی معارف دینی، مشتاق هستند. زبانشناسی، معناشناسی، نشانهشناسی و تحلیل گفتمان، ابزارهایی جدید و مناسب با کارکردهای متنوع و نو در در راستای مطالعات قرآنی میباشند. علوم زبانشناسی و نشانه شناسی چندین مرحله را برای بررسی آثار متفاوت گذرانده است؛ از جملهی آن مراحل میتوان به “عملیات گفتمانی” اشاره کرد که خوانش تازهای را از آثار آغاز کرده و از زاویههایی جدیدی از خوانش این متون پرده برداشته است. کلام قرآن تنها کلامی آگاهی بخش نیست بلکه در کنار معرفتبخشی بنای تأثیر و انگیزش و عمل به این آگاهی را نیز دارد. دانش نشانه-معناشناسی گفتمانی، به ما اجازه میدهد این کلام مقدس هدایتگر را در مقام گفتمانی قدسی خطاب به خواننده تعریف کرده و با تحلیل عملیات زبانی و اجزای متنی بر مبنای تنش و آگاهی، روشی برای تبیین تأثیرات ضمنی و غیرمستقیم آن بر روح و جان خواننده و انگیزش خاسته از آن ارائه دهیم. پژوهش حاضر بنا دارد انگیزش و تأثر را در کنار کارکرد معرفت بخشی کلام قدسی در سوره مبارکه الرحمن تبیین کند و برای نیل به این منظور، پس از بررسی اجمالی پژوهشهای صورت گرفته درباره این سوره مبارکه، با انتخاب روش تحلیل نشانه-معناشناختی گفتمانی، تلاش شده است تا عملیات زبانی در سوره الرحمن بررسی شود و سپس به تحلیل محورهای تنشی و معرفتی متن سوره در دو سطح جزئی آیات و کلی سوره میپردازد و نهایتاً به جمعبندی تأثیر و تأثرات انگیزشی و معرفتی متن بر مخاطب میپردازد.
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
چکیده | |
فهرست مطالب | |
فصل اول: کلیات تحقیق | |
1-1- تعریف مسئله | 1 |
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق | 2 |
1-3- سوالهای تحقیق 1-4- فرضیات تحقیق 1-5- اهداف اصلی و فرعی 1-6- روش تحقیق و روش جمعآوری اطلاعات 1-7- کاربرد تحقیق |
3 3 3 4 4 |
1-8- پیشینه تحقیق | 5 |
فصل دوم: تحلیل نشانه-معناشناسی گفتمان | |
2-1- مقدمه | 7 |
2-2- نشانه و معنا در گذر از نشانهشناسی ساختارگرا به نشانه-معناشناسی گفتمانی | 8 |
2-2-1- نشانه نزد سوسور 2-2-2- نشانه از نظر یلمسلف 2-2-3- نشانه از نظر پیرس 2-2-4- نشانه از نظر گرمس 2-2-5- مربع نشانهشناسی گرماس 2-2-6- نشانه در نگاه گفتمانی 2-3- تعامل نشانهشناسی و پدیدارشناسی 2-3-1- پدیدارشناسی هوسرل 2-3-2- مرلوپونتی و ادراک حسی 2-4- نشانه-معناشناسی سیال 2-5- گفتمان 2-5-1- تاریخچه گفتمان 2-5-2- نظریههای گفتمان 2-6- تجزیه و تحلیل نشانه-معناشناسی گفتمان 2-7- عملیات زبانی و شاخصهای اصلی گفتمان 2-7-1- موضعگیری گفتمان 2-7-2- اتصال و انفصال گفتمانی 2-8- طرحوارههای فرایندی گفتمان 2-8-1- طرحوارهی فرایندی افت یا تنزل تنش 2-8-2- طرحوارهی فرایندی افزایش یا اوج فشارهی عاطفی 2-8-3- طرحوارهی فرایندی افزایش هم زمان قدرت فشارهها و گسترهها 2-8-4- طرحوارهی فرایندی کاهش هم زمان قدرت فشارهها و گسترهها 2-9- بعد شناختی گفتمان 2-9-1- بازیهای شناختی: مجابی و تفسیری 2-9-2- زاویه دید و شناخت 2-10- بعد حسی- ادراکی گفتمان 2-11- بعد عاطفی گفتمان 2-11-1- فشارههای عاطفی 2-11-2- گسترههای عاطفی فصل سوم : تحلیل نشانه-معناشناسی گفتمان قرآن (سوره الرحمن) 3-1- زبان قرآن و ویژگیهای آن 3-2- سیمای سوره الرحمن 3-2-1- سوره الرحمن از دیدگاه مفسران 3-3- بررسی عملیات زبانی گفتمان در سوره الرحمن 3-3-1- گفتمان 3-3-2- گفتهپرداز 3-3-3- گفتهیاب (گفتهخوان) 3-3-4- گفته 3-3-5- گفتهپردازی 3-3-6- حضور 3-4- شاخصهای اصلی در گفتمان سوره الرحمن 3-4-1- موضعگیری گفتمان الف) تبادل برونهها و درونهها ب) حاضرسازی (حضور) ج) جسمار (جسمانه) 3-4-2- دلالت مستقیم و ضمنی در سوره الرحمن 3-4-3- مفهومسازی درون متنی و ساختار زیربنایی گفتمان در سوره الرحمن 3-4-4- اتصال و انفصال گفتمانی در سوره الرحمن الف) اتصال (قبض یا فشاره) در سوره الرحمن ب) انفصال (بسط یا گستره) در سوره الرحمن 3-4-5- زوایه دید در سوره الرحمن 3-4-6-گونههای مجابی و تفسیری در سوره الرحمن 3-4-7- عاطفه در اتصال و انفصال گفتمانی 3-4-8- تکرار در سوره الرحمن 3-4-9- نقش آهنگ و نمود در گفتمان 3-4-10- تنش در سوره الرحمن 3-4-11- الگوهای تنشی آیات سوره الرحمن 3-4-12- الگوی تنشی سوره بر اساس تقسیم بندی ارائه شده فصل چهارم : تحلیل نشانه-معناشناسی گفتمان یک نگاره ایرانی-اسلامی |
10 11 12 13 14 14 15 18 19 23 27 29 32 37 43 44 45 46 47 48 48 49 49 50 50 52 54 54 55
56 62 62 65 65 66 66 67 68 68 69 69 69 69 70 70 71 77 77 79 80 81 82 83 85 86 87 94
|
4-1- خوانش گفتمانی نگاره یوسف و زلیخا اثر کمال الدین بهزاد 4-2- ویژگیهای نگاره گریز یوسف از زلیخا 4-2-1- ویژگی بینشی نگاره 4-2-2- ویژگی مضمونی نگاره 4-2-3- ویژگی ساختاری نگاره الف) پلان و تناسبات در نگاره ب) رنگ در نگاره 4-3- گفتمان نگاره گریز یوسف از زلیخا 4-3-1- نظام تنشی نگاره الف) قبض و بسط عناصر در نگاره و رابطه آن با فضای تنشی ب) زاویه دید و جهتمندی عناصر در نگاره و رابطه آن با فضای تنشی ج) عامل حضور(پیکره ها) در نگاره و رابطه آن با نظام تنشی د) کارکرد رنگ در فضای تنشی نگاره 4-3-2- نظام ارزشی نگاره الف) کارکرد رنگ در نظام ارزشی نگاره 4-4- طرحوارهی فرایند تنشی نگاره 4-5- بازخوانی فرایند گفتمانی (تنشی و ارزشی) نگاره بر اساس مربع معناشناسی گرماس فصل پنجم : پروژه عملی 5-1- چگونگی انجام پروژه عملی نتیجهگیری و پیشنهادات |
96 97 98 98 100 101 104 106 106 107 108 110 110 111 112 112 113
115 120 |
مراجع | 122 |
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-تعریف مسئله:
قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی است و برای هدایت نوع بشر و همه اعصار و ملل فرستاده شده است، لذا منطق حکم میکند که خداوند حکیم و توانا زبانی را به کار گرفته باشد که قابل فهم برای تمام انسانهایی باشد که قرار است مورد هدایت واقع شوند. رسالت قرآن هدایت انسان است و از آنجا که از طرف قدرت مطلق فرستاده شده است باید به گونهای باشد که رسالت خود را به نحو احسن انجام دهد و از آنجا که برای انذار بشر زبانی قدرتمند و الفاظی گیرا نیاز است، لذا زبان قرآنی باید حاوی قدرتی باشد که مخاطب را تحت تاثیر خویش قرار داده موجب گردن نهادن به دستورات و مقررات دینی شود.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-01-13] [ 12:04:00 ق.ظ ]
|