دانلود پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، گروه جغرافیا
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )
گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم
عنوان:
بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه
استاد راهنما:
دکتر آزاده اربابی
زمستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول:کلیات
1-6 پیش فرض ها یا فرضیه های اصلی.. 6
1-9-3 شیوه گردآوری اطلاعات.. 11
1-9-4 ابزار گردآوری اطلاعات.. 11
1-9-5 شیوه تجزیه و تحلیل یافته ها 12
فصل دوم:چارچوب نظری پژوهش(ادبیات تحقیق)
2-1-2 برخی مفاهیم مرتبط با گردشگری.. 15
2-1-3 عوامل عمده تأثیرگذار در صنعت توریسم. 17
2-1-6 اکوتوریسم(Ecotourism) 22
2-1-10 چند تقسیم بندی از اکوتوریسم. 26
2-1-11 گردشگری و توسعه اشتغال. 26
2-1-14 راهکارهای عملی اکوتوریسم پایدار. 30
2-1-15 انجمن بین المللی اکوتوریسم. 31
2-1-16 اکوتوریسم در ایران و جهان. 31
2-2 مبانی نظری ( مدل ها ، نظریات تحقیق وتئوریها) 33
2-2-1 نگرش سیستمی به گردشگری.. 33
2-2-4 اثرات اقتصادی اکوتوریسم. 37
2-2-5 طبیعت گردی هم فرصت است و هم تهدید. 39
2-2-5-1 طبیعت گردی به عنوان فرصت.. 39
2-2-5-2 طبیعت گردی به عنوان تهدید. 40
2-2-6 بیانیه کبک در خصوص اکوتوریسم. 41
2-2-6-1 توصیه های بیانیه کبک به دولت ها در سطح ملی، منطقه ای و محلی.. 41
2-2-7 دیدگاه سازمان جهانی گردشگری.. 43
2-10 دیدگاه بویونز، نجیدا و مورالس… 46
2-2-14-1 ماتریس تهدیدات، فرصت ها، نقاط قوت و ضعف( swot) 50
فصل سوم: ویژگی های جغرافیایی محدوده مورد مطالعه: شهرستان سواد کوه
3-1 ویژگی های جغرافیای طبیعی.. 56
3-1-4-6 تعداد ساعات آفتابی.. 70
3-1-6-2 منابع آب زیر زمینی.. 75
3-2 ویژگی های جغرافیای انسانی.. 80
3-2-1 ویژگی های تاریخی و وجه تسمیه شهرستان سواد کوه 80
3-2-2-1 جمعیت و ویژگی های آن. 82
3-2-3 ویژگی های اقتصادی شهرستان سواد کوه 83
3-2-4-1منابع گردشگری سواد کوه 87
3-2-4-1-1-1 غار اسپهبد خورشید. 87
3-2-4-1-1-5 دریاچه شورمست.. 88
3-2-4-1-1-9 آبشار گلناب دره وآبشار شش رودبار. 89
3-2-4-1-1-11 جنگل اسلام آباد. 90
3-2-4-1-1-12 جنگل کاشی آباد( جمشید آباد) 90
3-2-4-1-1-13 جنگل خی پوست ( خی بوس) 90
3-2-4-1-1-1-16 جنگل سرخ کلا.. 90
3-2-4-1-1-18 ییلاقات و جاده های گردشگری.. 91
3-2-4-1-1-20 محله قدیمی آلاشت.. 92
3-2-4-1-1-21 جاده شوسه سواد کوه 93
3-2-1-1-24 جاده پل سفید، محمود آباد. 95
3-2-4-1-2 منابع فرهنگی( جاذبه های دست ساخت) 96
3-2-4-1-2-1 اماکن و بقاع مذهبی.. 96
3-2-4-1-2-3 برج دیده بانی باوند. 97
3-2-4-1-2-5کلیسای اوریم رودبار. 98
3-2-4-1-2-8 پل داخل شهر پل سفید. 100
3-52-4-1-2-9 پل شاه عباسی روستای ورسک… 101
3-2-4-1-2-10 پل راه آهن اوریم. 101
3-2-4-1-3 منابع فرهنگ معنوی.. 102
3-2-4-2 بررسی وضعیت زیر ساخت ها در محدوده مطالعاتی.. 104
3-2-4-2-2 راهنمایان گردشگری.. 105
3-2-4-2-3 دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی.. 105
3-2-4-2-4 شبکه ارتباطی ، پایانه ها و ایستگاه های حمل و نقل. 105
3-2-4-2-5 امکانات مخابراتی و اطلاعات و اخبار. 107
3-2-4-2-7 تأسیسات و امکانات شهری.. 107
3-2-4-2-8 امکانات ورزشی تفریحی.. 108
3-2-4-2-9 بررسی و تحلیل تقاضای گردشگران منطقه سواد کوه: 108
3-2-4-2-9-1 بازار تقاضای گردشگران درون استانی( ساکنان محلی) 108
3-24-2-9-2 بازار تقاضای ملی( دیگر استان ها) 109
فصل چهارم:تجزیه وتحلیل داده ها
4-2 منابع و جاذبه های موجود در منطقه. 112
4-3 استفاده از مدل SWOT برای تعیین راهبرد توسعه گردشگری.. 114
4-5 استراتژی ها و راهبردها در بخش منابع ، زیر ساختمانها، مدیریت و نیروی انسانی. 121
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره 2-1 میزان اشتغال در صنعت مسافرت و جهانگردی.. 27
جدول شماره (2-1) عناصر صنعت گردشگری(سی سا) 35
جدول شماره (2-2) عناصر صنعت گردشگری(سینکلر و استبلر) 36
جدول 2-3 اثرات مثبت حفاظت و توسعه اکوتوریسم. 40
جدول شماره 3-1 مشخصات عمومی شهرستان سواد کوه بر اساس تقسیمات کشوری تا پایان سال 1391 58
جدول3) متوسط دما در منطقه مورد مطالعه. 66
جدول4) میزان بارندگی در منطقه مورد مطالعه. 68
جدول5) تعداد روزهای یخبندان در منطقه مورد مطالعه. 69
جدول6) تعداد ساعات آفتابی در منطقه مورد مطالعه. 70
جدول7) رطوبت نسبی در منطقه مورد مطالعه. 71
جدول8) حداکثر سرعت باد در منطقه مورد مطالعه (متربرثانیه) 72
جدول 3-3 جمعیت شهرستان سواد کوه به تفکیک نقاط شهری و روستایی.. 82
جدول 3-4 مقایسه ساختار جنسی جمعیت شهرستان سواد کوه طی سالهای 1375 ، 85-90 (درصد) 83
جدول 3-5 جمعیت شهرهای شهرستان سواد کوه سال 1390. 83
جدول شماره 3-6 تعداد پایانه سفر و مسافر جابجا شده برون استانی از طریق پایانه مسافربری : 1392. 106
جدول 3-7 محورهای موجود در شهرستان سواد کوه به تفکیک نوع راه و پوشش در سال 1390. 106
جدول 3-8 انواع راه هایی روستایی زیر پوشش اداره کل راه و ترابری استان ( کیلومتر) 1390. 107
جدول شماره 3-9 تعداد واحدهای بانکی در پایان سال 1392. 107
جدول 1-4 منابع (جاذبه های ) طبیعی.. 112
جدول 4-2 منابع فرهنگی و تاریخی (جاذدبه های ساخت بشر) 113
جدول4-3 لیست اهم منطق، پدیده ها و محیط های طبیعی با جاذبه طبیعت گردی سوادکوه 113
جدول 4-4 ماتریس راهبردها و راهکارهای در برنامه ریزی توسعه اکوتوریسم سوادکوه 123
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار شماره 2-1 الگوی اکوتوریسم پایدار. 30
نمودار شماره 2-2 نگرش سیستمی به گردشگری.. 34
نمودار 2-3 اکوتوریسم و بازار گردشگری.. 37
نمودار 2-4 اثرات اقتصادی اکوتوریسم. 38
نمودار 2-5 اکوتوریسم یک فرصت.. 39
نمودار 2-6 اکوتوریسم یک تهدید. 40
نمودار 2-7 دیدگاه سازمان جهانی گردشگری.. 43
نمودار 2-9 سیستم گردشگری از دیدگاه رای.. 45
نمودار میله ای 3-1 اوضاع جوی گزارش شده ایستگاه سینوپتیک پل سفید. 67
نمودار میله ای 3-2 :اوضاع جوی گزارش شده ایستگاه سینوپتیک پل سفید. 68
نمودار میله ای 3 -3 :اوضاع جوی گزارش شده ایستگاه سینوپتیک پل سفید. 69
نمودار میله ای 4-3 :اوضاع جوی گزارش شده ایستگاه سینوپتیک پل سفید. 70
نمودار میله ای 5-3 :اوضاع جوی گزارش شده ایستگاه سینوپتیک پل سفید. 71
نمودار میله ای 6-3 :اوضاع جوی گزارش شده ایستگاه سینوپتیک پل سفید. 72
نمودا 4-2 : ابعاد چهارگانه تجزیه و تحلیل SWOT. 120
فهرست شکل و نقشه
عنوان صفحه
نقشه شماره 3-1 استان مازندران. 56
نقشه شماره 3-2 شهرستان سواد کوه 57
نقشه شماره 3-3 تقسیمات سیاسی.. 58
نقشه شماره 3-4 زمین شناسی.. 59
نقشه شماره 3-7 شیب شهرستان. 63
نقشه شماره 3-8 طبقات ارتفاعی شهرستان. 64
نقشه شماره 3-9 کاربری اراضی.. 74
نقشه شماره 3-10 هیدروگرافی.. 76
نقشه شماره 3-11 شیب شهرستان. 79
1 مقدمه:
امروزه گردشگری به عنوان بزرگ ترین صنعت جهان معرفی شده و در عین حال به عنوان یکی از منابع اصلی مبادله و کسب درآمد ارزی و اشتغال در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می رود. رشد و توسعه گردشگری پیامدی دو جانبه دارد. این صنعت به دلیل قابلیت ذاتی خود، هم می تواند موجب بهبود شرایط اقتصادی ، اجتماعی جامعه گشته و هم اینکه رشد سریع و غیر قابل مهار آن می تواند منجر به تخریب محیط زیست واز بین رفتن هویت بومی و فرهنگ سنتی گردد. اکوتوریسم گرایش نسبتا تازه در صنعت گردشگری است .محیط طبیعی، معیشت و شیوه های زیست سنتی، چم اندازها و مناظر زیبای طبیعت، هدف های اصلی وجاذبه های گردشگر پذیر این نوع از گردشگری هستند به منظور پایداری و توسعه این صنعت، حفاظت از محیط زیست و پاسداری از فرهنگ سنتی در اولویت قرار دارد. اکوتوریست ها که با انگیزه های خاص خود به نواحی طبیعی و بکر کره زمین مسافرت می کنند تجارت سودمندی به دست خواهند آورد. آنان با زمینه های فرهنگی – زیست محیطی ، طبیعت هر منطقه و کشور آشنا شده و به دوستداران وحافظان طبیعت می پیوندند.
طبیعت گردی معمولا دارای یک مفهوم و محتوای فرهنگی ومحلی با اهمیت است و انسان را به جامعه باز می گرداند و احساس تعهد به منظور حفاظت از منابع طبیعی و فرهنگ سنتی را در انسان بر می انگیزد. سازمان جهانی گردشگری پیش بینی نموده است در سال 2020 بالغ بر 50 درصد از گردشگران را اکوتوریست ها تشکیل خواهند داد. گردشگری پایدار و بیوتوریسم واژه های متنوعی هستند که برای گردشگری طبیعت یا اکوتوریسم به کار برده می شوند.
اکوتوریسم نوعی از گردشگری است که بر اساس مسافرت به مناطق طبیعی به نسبت بودن آسیب مانده می باشد( سجادیان، مهیار و ناهید، 1388) . این صنعت ابزار قدرتمندی در جهت توسعه اقتصادی کشورهای کمتر توسعه یافته به شمار می رود . برای نمونه در فاصله سال های 2000-1990 ، درآمد خالص برخی از این کشورها از محل گردشگری ، سالانه 154 درصد رشد داشته که بیش از دو برابر رشد آن در کشورهای توسعه یافته است.( هیقام،2007)
معمولا از گردشگری طبیعی به عنوان توسعه پایدار، گردشگری پاک و دوستدار محیط زیست یاد و تفسیر می شود. از نظر انجمن بین المللی اکوتوریسم، طبیعت گردی سفری مسئولانه به نواحی طبیعی است. که به حفظ محیط زیست و پایداری رفاه مردم محلی می انجامد. در ایران نیز بر پایه رویکرد کنش گرایانه اکوتوریسم مبنی بر کاهش آثار منفی گردشگری طبیعت و توجه جدی به افزایش بار مثبت آن، ضرورتا باید به «اکوتوریسم جامعه محور» به عنوان یک راهبرد اساسی در توسعه و ترویج گردشگری طبیعی پرداخته و فرآیند سیاستگذاری ها، برنامه ریزی، اجرا و مدیریت طرح ها و پروژه های گردشگری طبیعی طوری سازماندهی وهدایت شوند تا از یک طرف رشد و بالندگی این بخش از صنعت گردشگری همراه با حفظ و ارتقای شاخص های پایداری زیست محیطی در مناطق و محورهای گردشگری طبیعی همراه باشد و از طرف دیگر علی الاصول بایستی کلیه امور اجرا و بهره برداری از جاذبه های گردشگری بر پایه حضور و با محوریت مشارکت فعال جمعیت و جوامع انجام گیرد.
بدون تردید کشور ایران با جاذبه های فراوان طبیعی، گونه های مختلف فرهنگی، تنوع زیستی و اقلیم متناوت و داشتن چهار فصل، درآینده یکی از مقاصد طبیعت گردان خواهد بود، گر چه طبیعت گردی در کشور ایران در آستانه راه است، اما تجارب ارزشمند جامعه جهانی، قوانین ومقررات ، توصیه ها و الزامات بین الملل و دستاوردهای ناشی از تجارب مجموعه ممالک فعال و پیشرو در این حوزه به رایگان در اختیار ماست، این فرصت را باید مغتنم شمرد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-01-12] [ 10:41:00 ب.ظ ]
|